A study of diffrent implications of the expression Human rights in Western and Islamic countries, and United nations Within CDA framework.

Sheikh Mohammadi, Leila and Razi Nejad, Seyed Mohammad and Siami, Seyed Mohammad (2016) A study of diffrent implications of the expression Human rights in Western and Islamic countries, and United nations Within CDA framework. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی تعابیر مختلف عبارت حقوق بشر در سازمان ملل، اسلام و کشورهای غربی در چارچوب تحلیلی انتقادی گفتمان)
Leila Sheikh Mohammadi.pdf

Download (420kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study seeks to examine different interpretations of the human rights in Islam and the West in terms of its critical discourse analysis. In this regard, in order to analyze the discourse theory of Laclau and Mouffe is used. To do so the context of discourse and the discourses of Islam and the West and articulation of each of the principles of Human Rights was clear. "Human dignity" is the central signifier that its floating signifiers are "vicegerent of God", "the enjoyment of wisdom", "liberty", "and the enjoyment of the divine nature". Central Signifier "right to life" is surrounded by the floating signifiers such as "basic human right", "common right of all human beings" and "there are consequences for violating it". Central Signifier "freedom" is also in center of floating signifiers which are "rooted in the creation ", "being granted by God", "capable of being acquired". Floating signifiers, "equality in terms of creation", "equality in terms of all the rights "," subject to the right of all social classes and groups " are around central signifier "equality". The articulation of signifiers in Western discourse is as follows. "Human dignity" is surrounded by floating signifiers "the enjoyment of human wisdom" and "authority and freedom". "Right to life" by floating signifiers" the right to life is confined to this world", "common right of all human beings" and "subject to the right of body and soul". In this discourse, " freedom" is in the center of floating signifiers "rooted in the desires and carnal desires," "reserved the right to claim for all", " innate freedom of human "."Equality "is located in the center of "equality of all before the law", "reserved the right of recourse to the courts for all" and "non-discrimination between religious groups, racial and sexual" floating signifiers. It was also noted that human rights in the Islamic discourse must be very stable and do not vary from society to society. West introduces customs and traditions bases of Human Rights and inserts the human rights pretext of, military and civilian invasions on other countries and their people's wealth and lives and honor

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی تعابیر مختلف عبارت حقوق بشر در سازمان ملل، اسلام و کشورهای غربی در چارچوب تحلیلی انتقادی گفتمان
Persian Abstract: این پژوهش در صدد آن است تا به بررسی تعابیر مختلف عبارت حقوق بشر در اسلام و غرب در چارچوب تحلیلی انتقادی گفتمان بپردازد. در همین راستا، در جهت تحلیل گفتمان از نظرّیه‌ی لاکلا و موفه استفاده شده است. برای این کار پس از بررسی زمینه‌ی گفتمانی و گفتمان‌های اسلام و غرب مفصل‌بندی هر یک از اصول حقوق بشر به این ترتیب مشخص شد. دالِ "کرامت انسانی" دال مرکزی‌ای است که توسط دال‌های شناور "جانشین خدا بودن "، "بهره‌مندی از عقل و خرد"، "اختیار و آزادی"، "بهره‌مندی از فطرت الهی"، احاطه شده است. دال "حق حیات" نیز توسط دال‌های شناوری چون "اساسی‌ترین حق انسان بودن"، "حق مشترک تمامی انسان‌ها " و "وجود عواقب برای پایمال کردن آن" در گرد آن مفصل‌بندی شده است. دال" آزادی" را هم دال‌های شناور "ریشه در خلقت داشتن"، "اعطایی بودن از سوی خداوند"، "قابلیت اکتسابی بودن" و دالِ "مساوات" را دال‌های شناورِ، "برابری انسان‌ها از حیث خلقت و آفرینش"، "یکسان بودن همه در برابر حق"، "مشمول این حق بودنِ تمام گروه‌ها و طبقات اجتماعی" احاطه کرده‌اند. مفصل‌بندی این دال‌ها در گفتمان غرب نیز بدین شرح است. "کرامت انسانی" توسط دال‌های شناور "بهره‌مندی انسان از عقل و خرد" و "اختیار و آزادی اراده"؛ دالِ " حق حیات" توسط دال‌های شناور "دنیوی بودنِ حق حیات"، "حق مشترک تمام انسان‌ها" و "مشمول این حق شدنِ جسم و روح" احاطه شده‌اند. در این گفتمان "دالِ آزادی" در مرکزِ دال‌های شناورِ "ریشه‌دار بودن در تمایلات و خواهش‌های نفسانی"، "حقِ مطالبه‌ی محفوظ برای همگان"، "آزادی ذاتی انسان" و دالِ "مساوات" هم در مرکز "تساوی همه در برابر قوانین"، "محفوظ بودن حق رجوع به محاکم برای همگان" و "عدم تبعیض بین گروه‌های مذهبی، نژادی و جنسی" قرار دارند. همچنین مشخص شد که اساس حقوق بشر در گفتمان اسلام باید امری پایدار و ثابت باشد و نباید از جامعه‌ای به جامعه‌ی دیگر متغیر باشد. گفتمان غرب هم انسان، عرف و آداب و سنت‌های بشری را اساس حقوق بشر می‌داند و با دستاویز قرار دادن حقوق بشر، اجازه‌ی هرگونه دخل و تصرف نظامی و غیر نظامی بر کشورهای دیگر و مال و جان و ناموس افراد را به خود می‌دهد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Razi Nejad, Seyed MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Siami, TohidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:31
Last Modified: 28 Oct 2018 20:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1331

Actions (login required)

View Item View Item