The effect of a course of perceptual-motor exercises on ground reaction force components in mentally retarded children during walking

Ashayeri, Somayeh (2020) The effect of a course of perceptual-motor exercises on ground reaction force components in mentally retarded children during walking. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
25.pdf

Download (2MB)

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to investigate the effect of perceptual- motor exercises on the frequency spectrum of ground reaction forces in mentally retarded children during walking. Research method: In this semi-experimental study, sixteen female mentally retarded students, were trained perceptual- motor exercises for eight weeks and three sessions per week. Before and after the exercises, ground reaction force variables were measured using a force plate device. Paired t-test at the significance level of 0.05 was used for statistical analysis. Findings: perceptual-motor exercises reduced the values of frequency with a power of 99.5% (p= 0.007; d=0.49) and number of essential harmonies (p= 0.002; d=0.63) in vertical direction significantly at the post-test compared to the pre-test. mid frequency and bandwidth of frequency were not affected by perceptual-motor exercises (P > 0.05). The peak values of ground reaction force components in vertical direction increased and dcreased significantly at heel contact (p = 0.027) and push off (p = 0.017) respectively and decreased in anterior-posterior direction (p = 0.002) at heel contact. The time to reach the peak in the vertical direction, had a significantly increased at mid stance (p = 0.043) and push off (p = 0.028), and loading rate decreased significantly (p = 0.002). Conclusion: The perceptual-motor exercises used in this study can reduce lower limb injury and improve walking quality in mentally retarded children.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثر یک دوره تمرینات ادراکی-حرکتی بر طیف فرکانس نیروهای عکس¬العمل زمین در طی راه رفتن در کودکان کم¬توان ذهنی
Persian Abstract: هدف: هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره تمرینات ادراکی-حرکتی روی طیف فرکانس نیروهای عکس¬العمل زمین طی راه رفتن در کودکان کم¬توان ذهنی می¬باشد. روش‌شناسی پژوهش: در این پژوهش نیمه تجربی، شانزده دانش آموز دختر کم¬توان ذهنی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه تمرینات ادراکی-حرکتی را انجام دادند. قبل و بعد از تمرینات، متغیرهای نیروی عکس العمل زمین با استفاده از دستگاه صفحه نیرو اندازه¬گیری شد. آزمون T زوجی درسطح معناداری 05/0 برای تجزیه و تحلیل آماری داده¬ها استفاده شد. یافته‌ها: تمرینات ادراکی-حرکتی میزان فرکانس با توان 5/99% و تعداد هارمونی¬های ضروری (027/0p= 63/0d= ) در راستای عمودی (007/0p= 49/0d=) را در دوره پس-آزمون نسبت به پیش¬آزمون به طور معنی داری کاهش داد. میانه و پهنای باند فرکانس تحت تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی قرار نگرفت (05/0<P). مقدار اوج مؤلفه هاي نیروی عکس العمل زمین در راستاي عمودي در مرحله تماس پاشنه )027/0p= ) کاهش و در مرحله هل دادن (017/0p=) افزایش یافت و درراستاي قدامی-خلفی (002/0 p=) در لحظه تماس پاشنه کاهش معناداري نشان داد. مقدار زمان رسیدن به اوج در راستاي عمودي در مرحله میانه استقرار (043/0p=) و هل دادن (028/0p=) افزایش معناداری داشت و کاهش معنادار در نرخ بارگذاری مشاهده شد (002/0P=). نتیجه‌گیری: تمرینات ادراکی-حرکتی مورد استفاده در این پژوهش می¬تواند سبب کاهش آسیب به اندام¬های تحتانی و بهبود کیفیت راه رفتن در کودکان کم¬توان ذهنی شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Barghamadi, MohsenUNSPECIFIED
Dehghani, MahrokhUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Jafarnezhadgero, AmirAliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 08 Aug 2021 06:13
Last Modified: 08 Aug 2021 06:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13343

Actions (login required)

View Item View Item