The Relationship between Sources of Situational Interest and Reading Comprehension of Iranian EFL Learners at Upper-Intermediate Level

Etemad, Majid and Abdi, Reza and Saeedakhtar, Afsaneh (2017) The Relationship between Sources of Situational Interest and Reading Comprehension of Iranian EFL Learners at Upper-Intermediate Level. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه بین منابع علاقه موقعیتی و درک خواندن زبان آموزان ایرانی در سطح بالای متوسط)
Majid Etemad.pdf

Download (337kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between situational interest and reading comprehension, reading motivation, and gender. 70 upper-intermediate level freshman students of Bushehr university participated in this study. To elicit data, two questionnaires (Sources of Situational Interest Questionnaire and Motivation for Reading Questionnaire) as well as four reading comprehension texts followed by three comprehension tasks (i.e., True/False, Multiple-choice, and Written recall) were presented to the participants. Kolmogorov-Smirnov (KS) was used to examine the normality of variables. The simple linear regression was used to test the null hypothesis of no significant relationship between variables. Student t-test was used to see whether situational interest among male and female at upper-intermediate level has a significant difference or not. The results indicated that there is a significant relationship between the situational interest and Iranian learnersʼ reading comprehension and reading motivation. Situational interest could enhance males’ reading comprehension to a larger extent compared to the females. But a significant difference between reading motivation among males and females at upper-intermediate level could not be found.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه بین منابع علاقه موقعیتی و درک خواندن زبان آموزان ایرانی در سطح بالای متوسط
Persian Abstract: هدف این مطالعه بررسی رابطه بین علاقه موقعیتی و درک خواندن، انگیزه خواندن و جنسیت می باشد. 70 دانشجوی سال اول سطح بالای متوسط دانشگاه بوشهر در این مطالعه شرکت کردند. برای استخراج اطلاعات، دو پرسشنامه (پرسشنامه منابع علاقه موقعیتی و پرسشنام انگیزه برای خواندن) و همچنین چهار متن درک خواندن دارای سه وظیفه درک (به عنوان مثال، صحیح / غلط، چند گزینه ای، و به یاد آوری نوشتاری) به شرکت کنندگان ارائه شد. از کولموگروف اسمیرنوف (KS) برای بررسی نرمال بودن متغیرها استفاده شد. از رگرسیون خطی ساده برای تست فرضیه صفر مبنی بر نداشتن رابطه معنی داری بین علاقه موقعیتی و درک خواندن استفاده شد. از آزمون t دانش آموز برای بررسی اینکه آیا منابع مورد علاقه موقعیتی در خواندن متون بین مرد و زن زبان آموزان ایرانی در سطح بالای متوسط تفاوت معنی داری وجود دارد یا نه، استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین علاقه موقعیتی و درک خواندن زبان آموزان ایرانی و انگیزه خواندن وجود دارد. علاقه موقعیتی می تواند درک خواندن مردان را تا حد زیادی نسبت به زنان بالا ببرد. اما تفاوت معنی داری بین انگیزه خواندن میان مردان و زنان در سطح بالای متوسط یافت نشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Abdi, RezaUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Saeedakhtar, AfsanehUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Faculty of Literature & Humanities > Department of English & Arabic Language
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:34
Last Modified: 28 Oct 2018 20:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1336

Actions (login required)

View Item View Item