The Effectiveness of Resilience Training on Marital Conflict Resolution, Distress Tolerance, and Coping Strategies in Betrayed Women Referred to Social Emergency Centers

Mohammadi, Fatemeh (2020) The Effectiveness of Resilience Training on Marital Conflict Resolution, Distress Tolerance, and Coping Strategies in Betrayed Women Referred to Social Emergency Centers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
43.pdf

Download (2MB)

Abstract

Objective: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of resiliency training on marital conflict resolution, distress tolerance and coping strategies in women referred to social emergency. Methodology: The research method was semi-experimental and pre-test and post-test were conducted on control group. The statistical population of this study consisted of all betrayed women referring to Ahar social emergency center between 2019. The sample consisted of 30 subjects who were selected by available sampling and random replacement in two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The women in the experimental group were trained 9 sessions of 90-minute group resiliency. The research tools included the questionnaires Marital Conflicts by Sanaie et al. (2000), Distress Tolerance of Simmons & Gaher (2005) and Endler & Parker (2011) stress coping strategies. The women in the experimental and control groups answered the questionnaires in pre-test and post-test sessions. Research data were analyzed using covariance analysis. Results: Results showed a significant difference between the two groups in terms of marital conflict resolution, distress tolerance, problem-focused, emotion-focused and avoidant coping strategies (P <0.05). Conclusion: The results indicate that resiliency skills training of betrayed women can be used as an effective method to increase marital conflict resolution, high distress tolerance, increase problem-centered coping strategy, and reduce emotion-focused coping strategy and avoidance.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثر بخشی آموزش تاب آوری بر حل تعارضات زناشویی، تحمل پریشانی و راهبرد های مقابله ای در زنان خیانت دیده مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر حل تعارضات زناشویی، تحمل پریشانی و راهبردهای مقابله ای در زنان خیانت دیده مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی انجام گرفت. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه زنان خیانت دیده مراجعه کرده به مرکز اورژانس اجتماعی شهر اهر در سال 1398بود. نمونه پژوهش30 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس و جایگزینی تصادفی در دوگروه آزمایش( 15 نفر) وکنترل( 15 نفر) انتخاب شدند. زنان گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش مهارت تاب آوری را به شیوه گروهی دریافت نمودند. ابزار های پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی ثنایی و همکاران (1379)، تحمل پریشانی سیمونز و گاهر(2005) و راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر(1390) بود. که زنان هر دو گروه در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون آنها را تکمیل نمودند. داده های با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته ها تفاوت معنا داری بین دو گروه در حل تعارضات زناشویی، تحمل پریشانی، راهبردهای مقابله ای مسأله مدار ، هیجان مدار و اجتنابی نشان داد (0.05>P). نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده، بیان می کند آموزش مهارت تاب آوری در زنان خیانت دیده می تواند به عنوان یک روش مؤثر در حل تعارضات زناشویی، تحمل پریشانی بالا، افزایش راهبرد مقابله ای مسأله مدار، کاهش راهبرد مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی مورد استفاده قرار گیرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sadri Damirchi, IsmailUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheikholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 26 Feb 2022 10:17
Last Modified: 26 Feb 2022 10:17
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13361

Actions (login required)

View Item View Item