The role of parental authority and psychological profile in predicting personal growth and suicidal Toughts in girl high school students

Ali Babaei, Golnaz (2020) The role of parental authority and psychological profile in predicting personal growth and suicidal Toughts in girl high school students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
53.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to investigate the role of parental authority and psychological profile in predicting personal growth and suicidal thoughts in girl high school students Research method: The research method was descriptive-correlational. The statistical population was all girl high school students in Naghadeh city in the academic year 2019-2020, from which a sample of 120 students was selected by multi-stage cluster sampling. Beck Suicide Ideation Scale, Robitchek Personal Growth Questionnaire, Bury’s Parental Authority Questionnaire and The Scale Mental Disorders Symptoms were used to collect data and multiple regression was used to analyze the data. Findings: The results showed that the tendency to suicidal Toughts has a negative, positive and significant relationship with parental authority and psychological profile, respectively. Also, personal growth has no significant relationship with parental authority but has a negative relationship with psychological profile. Regression results also showed that the prediction model of suicidal Toughts is significant and suicidal Toughts is explained by parental authority and psychological profile. The regression results also showed that the personal growth prediction model is significant and personal growth is explained by parental authority and psychological profile. Conclusion: According to the results of the study, in addition to paying attention to the parenting style of parents, special attention should be paid to adolescence, to create a favorable mental health situation to prevent high-risk actions of girl adolescents, especially suicidal Toughts and promote Adolescents' personal development, which can lead to the prevention or elimination of suicidal Toughts in them. In the meantime, increasing personal growth in addition to the preventive factor and shield to prevent mental health problems can lead to the creation and strengthening of positive factors that develop a person in different aspects of life or lead to the promotion of the person in different aspects of life.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش اقتدار والدین و پروفایل روان¬شناختی در پیش¬بینی رشد شخصی و گرایش به افکار خودکشی در دانش¬آموزان دختر دبیرستانی
Persian Abstract: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اقتدار والدین و پروفایل روان¬شناختی در پیش‌بینی رشد شخصی و گرایش به افکار خودکشی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن تمامی دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان¬های شهرستان نقده در سال تحصیلی 99- 1398 بودند که از این تعداد نمونه 120 نفری به روش نمونه‌گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس افکار خودکشی بک، پرسشنامه رشد شخصی روبیتچک، پرسشنامه اقتدار والدین بوری و مقیاس نشانه‌های اختلالات روانی استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گرایش به افکار خودکشی با اقتدار والدین و پروفایل روان¬شناختی به ترتیب رابطه منفی و مثبت و معنادار دارد. همچنین رشد شخصی با اقتدار والدین رابطه معنادار ندارد ولی با پروفایل روان¬شناختی رابطه منفی دارد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که مدل پیش‌بینی گرایش به افکار خودکشی معنادار است و گرایش به افکار خودکشی توسط اقتدار والدین و پروفایل روان¬شناختی تبیین می‌گردد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مدل پیش‌بینی رشد شخصی نیز معنادار است و رشد شخصی توسط اقتدار والدین و پروفایل روان¬شناختی تبیین می‌گردد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش علاوه بر توجه به سبک فرزندپروری والدین، به دوره¬ی نوجوانی نیز باید نگاه ویژه¬ای مبذول داشت، تا با ایجاد وضعیت مطلوب بهداشت روانی هم مانع از اقدامات پرخطر نوجوانان دختر، به ویژه افکار خودکشی شد و هم باعث ارتقای رشد شخصی نوجوانان که می¬تواند منجر به پیش¬گیری یا حذف افکار خودکشی در آن¬ها گردد، شد. در این بین افزایش رشد شخصی علاوه بر عامل پیشگیرانه و سپری برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بهداشت روانی می تواند منجر به ایجاد و تقویت فاکتورهای مثبتی شود که فرد را در جنبه‌های مختلف زندگی رشد می‌دهد یا منجر به ارتقای فرد در جنبه‌های مختلف زندگی می‌گردد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mikaeili, NiloufarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 26 Feb 2022 09:34
Last Modified: 26 Feb 2022 09:34
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13369

Actions (login required)

View Item View Item