investigate the effect of lack of knowledge about exercise intensity on fatigue in female students of Mohaghegh Ardabili University

Eftekhari, Razieh (2019) investigate the effect of lack of knowledge about exercise intensity on fatigue in female students of Mohaghegh Ardabili University. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
35@.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim: The aim of this study was to investigate the effect of lack of knowledge about exercise intensity on fatigue in female students of Mohaghegh Ardabili University. Research Methodology:12 female students of Mohaghegh Ardabili University performed the exhaustive Bruce test in two modes. In the first case, the subjects were correctly informed of the increase in the intensity of the training stages, but in the second case, they were instructed that the increase in the intensity of the training stages during the test was less than in the first case. Dependent variables including time to exhaustion, exhaustion heart rate, post-test effort perception, and electrical activity of the lower limb muscles during walking before and after the Bruce test were measured, and data were compared with correlated t-test.Results: The results showed that there was a significant difference in the mean median frequency of the right thigh muscle when walking at the end between the state in which the actual intensity of exercise was announced and the state in which they were induced to increase the intensity of the training stages less than before. Bruce test (p <0.05), heart rate at the end of Bruce test (p = 0.001), time to exhaustion in Bruce test (p = 0.001) and maximum oxygen consumption (p = 0.007) exists. However, no significant difference was observed for the median frequency of internal and external extensor muscles and also for pressure perception (p > 0.05).Conclusion: According to the results of the present study, it seems that by announcing less intensity of exercise to individuals, the amount of fatigue can be reduced and the time to reach fatigue can be increased.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر عدم آگاهی در مورد شدت واقعی تمرین بر میزان خستگی در پایان آزمون حداکثر اکسیژن مصرفی در دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی
Persian Abstract: هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر عدم آگاهی از شدت تمرین بر میزان خستگی در دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی بود. روش‌شناسی پژوهش:12 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی آزمون بروس وامانده ساز را در دو حالت انجام دادند. در حالت اول افزایش شدت مراحل تمرینی بطور صحیح به آزمودنی ها اعلام شد ولی در حالت دوم به آنها القا شد که افزایش شدت مراحل تمرینی در حین انجام تست نسبت به حالت اول کمتر است. متغیرهای وابسته شامل مدت زمان رسیدن به واماندگی، ضربان قلب واماندگی، میزان درک تلاش بعد از اتمام تست و فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی در حین راه رفتن قبل و بعد از آزمون بروس مورد اندازه گیری قرار گرفت و داده ها با آزمون تی همبسته مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین حالتی که شدت واقعی تمرین به آزمودنی ها اعلام می شد و حالتی که به آنها القا می شد افزایش شدت مراحل تمرینی نسبت به قبل کمتر است تفاوت معنی داری در میانگین فرکانس میانه عضله راست رانی هنگام راه رفتن در پایان آزمون بروس (05/0>p)، ضربان قلب آزمودنی ها در انتهای تست بروس (001/0=p)، مدت زمان رسیدن به واماندگی در تست بروس (001/0=p) و میزان حداکثر اکسیژن مصرفی (007/0=p) وجود دارد. با اینحال تفاوت معنی داری برای فرکانس میانه عضلات پهن داخلی و پهن خارجی و همچنین برای میزان درک فشار مشاهده نشد (05/0<p). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پزوهش حاضر بنظر می رسد که با کمتر اعلام کردن شدت تمرین به افراد می توان میزان خستگی را کاهش و زمان رسیدن به خستگی را افزایش داد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Afrondeh, RoghayehUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Bolboli, Lotf aliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 28 Sep 2021 07:13
Last Modified: 28 Sep 2021 07:13
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13430

Actions (login required)

View Item View Item