Designing a special education center for children with autism spectrum with an emphasis on interpersonal participation

keyvani, Sahar (2020) Designing a special education center for children with autism spectrum with an emphasis on interpersonal participation. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
47@.pdf

Download (2MB)

Abstract

Research Aim: Social development is a key factor in the treatment of children with autism spectrum disorder. One of the suggested ways for social development of these children is to pay attention to the architectural principles of the spaces needed and to use appropriate environmental elements to create partnerships among children with autism spectrum. The purpose of the present study was to identify the physical needs of autistic children and to establish a partnership between autistic children and to design a learning environment for the development and improvement of children with autism spectrum disorder. Research method: The research method was confirmatory factor analysis and correlation factor analysis. Statistic samples included 243 autistic children, in 4 autistic education and rehabilitation centers in Tabriz and 2 centers in Ardabil selected based on available sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect and analyze the data. The questionnaires were answered by children's parents. Data were analyzed using SPSS23 software using factor analysis. Findings: The results of exploratory factor analysis showed that the physical elements account for 29% of the interpersonal participation variance of children with autism spectrum. The most important architectures affecting the level of participation of children with autism spectrum, play 21% of variance, color and light of space with 14%, natural elements with 10%, and class elements with 7% variance. The results of the validation of the research based on Cronbach's alpha were 0.802. Content validity and construct validity confirmed the validity of the educational space questionnaire for participation of ASD children. Conclusion: Conclusion: Based on the findings, it can be stated that one of the effective factors in the participation and social relations of children with autism spectrum is the characteristics of a suitable physical environment which can be attributed to such factors as: place of play and its type, color and light of space, natural elements used in The building as well as classroom factors, such as classroom layout, materials used, privacy, and control, are cited as influential indicators in this regard, in which we attempt to design a suitable learning environment using these factors.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: طراحی مرکز آموزشی ویژه کودکان مبتلا به طیف اوتیسم با تأکید بر مشارکت بین فردی این کودکان
Persian Abstract: هدف: رشد اجتماعی، به‌عنوان عامل کلیدی در درمان کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. یکی از روش‌های پیشنهادشده جهت رشد اجتماعی این کودکان توجه به اصول معماری فضاهای موردنیاز و استفاده از عناصر محیطی مناسب، جهت ایجاد مشارکت بین کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نیازهای کالبدی کودکان اوتیستیک و ایجاد مشارکت بین کودکان اوتیسم و طراحی فضای آموزشی، جهت رشد و بهبود کودکان مبتلا به طیف اوتیسم است. روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل عاملی و تحلیل عاملی تأییدی بوده که جامعه آماری آن را کودکان مبتلا به طیف اوتیسم در 4 مرکز آموزش و توان‌بخشی اوتیسم واقع در شهر تبریز و 2 مرکز در شهر اردبیل تشکیل می‌دهد؛ که از این میان، 243 کودک در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخت استفاده گردید و پرسش‌نامه‌ها توسط اولیای کودکان پاسخ داده شد سپس داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی به کمک نرم‌افزار SPSS23 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عناصر کالبدی، 29% از واریانس مشارکت بین فردی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین موارد کالبدیِ تأثیرگذار در میزان مشارکت کودکان مبتلا به طیف اوتیسم نیز محل بازی با 21% واریانس، رنگ و نورِ فضا با 14%، عناصر طبیعی با 10% و عناصر کلاسی با 7% واریانس است. نتایج اعتبارسنجی پژوهش بر اساس آلفای کرونباخ 802/0 به دست آمد. روایی محتوا و روایی ساخت نیز روا بودن پرسشنامه¬ی را تأیید کرد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان بیان کرد که یکی از عوامل مؤثر در مشارکت و روابط اجتماعی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم ویژگی‌های محیط کالبدیِ مناسب است که می‌توان به عواملی همانند: محل بازی و نوع آن، رنگ و نور فضا، عناصر طبیعی بکار برده شده در بنا و همچنین عوامل کلاسی اعم از چیدمان کلاس، مصالح استفاده‌شده، حریم و فضای شخصی و کنترل به‌عنوان شاخص‌های تأثیرگذار در این زمینه اشاره ک ، که در این راستا سعی در طراحی محیط آموزشی مناسب با استفاده از این عوامل داریم.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rashid Kalvir, HojjatollahUNSPECIFIED
Akbari, HasanUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Date Deposited: 28 Sep 2021 07:12
Last Modified: 28 Sep 2021 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13438

Actions (login required)

View Item View Item