Sharifi Fard, Sayed Ali (2021) Investigation of the effectiveness of emotion cognitive regulation training based on Gross model on psychological profile, positive and negative affect and hope in female students with love trauma. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text
57@.pdf Download (901kB) |
Abstract
Research Aim: According to Maslow's theory, love, liking and being liked is one of the basic human needs. Therefore, the need for love and like must be satisfied so that one can act unselfishly and not experience a related set of psychologically traumatic symptoms, but many times the connection is not achieved or separation takes place. Lack of reunion or separation after the period of heartbreak can be a big blow for some and turn into one of the saddest events and the most bitter periods of a person's life. Thus, one of the most common and profound experiences of loss and grief is related to the failure of the collapse of romantic relationships, and mainly love. Therefore, in the present study, the effectiveness of emotion cognitive regulation training based on Gross model on psychological profile, positive and negative emotion, and hope in female students with love trauma was investigated. Research method: The research method is a experimental intervention with pre-test and post-test with the control group. The statistical population of this study was all female students with love trauma, undergraduate students in the second to fourth year, in the Faculty of Psychology and Educational Sciences, living in the dormitory of Mohaghegh Ardabili University. The number of samples in the leading study was 34 (17 people in each group) by purposive sampling method (people who had a real and emotional separation from a heterosexual loved one in the last 6 months). Therefore, the sampling method will be purposeful with random substitution (lottery). Also to determine the target sample of the Love Trauma Syndrome Inventory (LTSI), to perform the intervention program of the emotion cognitive regulation based on Gross model, and to measure the dependent variables of the Miller Hope Scale (MHS), the Positive and negative affect (PANAS) and Mental Pathology Symptoms Checklist (SCL-90-R) were used. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data. Findings: Data analysis showed that the assumptions (homogeneity of covariances and variances) are valid. Also, the effect of group membership showed a significant effect of the intervention on the love trauma syndrome P= 0.001, hope P= 0.006, negative affect P= 0.001, and lack of significant on positive affect P= 0.083, as well as the total index(GSI) of psychological profile P= 0.0001 and its components including: obsessive-compulsive P= 0.008, sensitivity in interpersonal relationships P= 0.001, hostility P= 0.001, fobia = P = 0.23, and Psychosis is P= 0.020, and lack of significant on somatization is P= 0.100, depression is P= 0.083, anxiety is P= 0.087, and paranoid is P= 0.096. Conclusion: Therefore, group intervention of emotion cognitive regulation based on Gross model leads to improvement of love trauma symptoms, negative affect and hope, but has no significant effect on positive emotion. Also, in the components of psychological profile leading to the improvement of the total index (GSI), and in the components of obsessive-compulsive, sensitivity in interpersonal relationships, hostility, fobia and psychosis, but on the components of somatization, depression, Anxiety and paranoid do not have a significant effect. Therefore, this intervention can be performed in groups to improve patients in a shorter time.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل گروس بر پروفایل روان شناختی، عاطفه مثبت و منفی، و امید در دانشجویان دختر مبتلا به ضربه¬ی عشق | ||||
Persian Abstract: | هدف: بنا بر نظریه مازلو عشق، دوست داشتن و دوست داشته شدن، یکی از نیازهای اساسی انسان است. بنابراین نیاز به عشق و دوست داشتن باید ارضا شود تا شخص بتواند به صورت غیر خودخواهانه عمل کند و مجموعهی مرتبطی از نشانههای آسیب¬شناختی روانی را تجربه نکند اما بسیاری از وقت¬ها وصالی به دست نمی¬آید یا جدایی صورت می¬پذیرد. عدم وصال یا جدایی پس از دوران دل¬سپردگی می¬تواند برای برخی¬ها ضربه¬ای بزرگ محسوب شود و تبدیل به یکی از غم انگیزترین حوادث و تلخ¬ترین دوره¬های زندگی فرد گردد. بنابراین یکی از شایع¬ترین و عمیق¬ترین تجربه¬های فقدان و سوگ، مربوط به ناکامی ناشی از فروپاشی روابط عاشقانه و عمدتاً عشق است. بنابراین در پژوهش پیش¬رو به بررسی اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل گروس بر پروفایل روان شناختی، عاطفه مثبت و منفی، و امید در دانشجویان دختر مبتلا به ضربه¬ی عشق پرداخته شد. روششناسی پژوهش:روش پژوهش پیش¬رو مداخله¬ای از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه گروه گواه می¬باشد. جامعه¬ی آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دختر مبتلا به ضربه عشق، دوره¬ی کارشناسی سال دوم تا چهارم، در دانشکده روان¬شناسی و علوم تربیتی، ساکن در خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی بودند. تعداد نمونه در پژوهش پیش¬رو 34 (17 نفر در هر گروه) با روش نمونه¬گیری هدفمند (افرادی که در 6 ماه اخیر جدایی واقعی و عاطفی از یک محبوب غیرهمجنس داشتند) انتخاب شدند. بنابراین روش نمونه¬گیری هدفمند با جایگزینی تصادفی (قرعه¬کشی) خواهد بود. همچنین جهت تعیین نمونه هدف از سیاهه¬ی نشانگان ضربه¬ی عشق (LTSI)، برای اجرای مداخله از برنامه¬ی تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل گروس، و برای اندازه¬گیری متغیرهای وابسته از مقیاس امید میلر (MHS)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و چک لیست نشانگان اختلالات روانی (SCL-90-R) استفاده گردید. برای تحلیل داده-ها نیز از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده گردید. یافتهها: تحلیل داده¬ها نشان داد که پیش¬فرض¬ها (همگنی کوواریانس¬ها و واریانس¬ها) برقرار است. همچنین اثر عضویت¬گروهی نشان از تاثیر معنادار مداخله¬ روی نشانگان ضربه¬ی عشق 001/0P= ، امید 006/0P= ، عاطفه منفی 001/0P= ، و عدم تاثیر روی عاطفه مثبت 083/0P= ، و همچنین شاخص کل 0001/0 P=از پروفایل روان¬شناختی و مولفه¬های آن شامل: وسواسی¬جبری 008/0P=، حساسیت در روابط بین¬فردی 001/0P= ، خصومت 001/0P=، ترس مرضی 023/0P= ، و روان¬پریشی 020/0P= ، و عدم تاثیر روی جسمانی¬سازی100/0P=، افسردگی083/0P=، اضطراب 087/0 P=، و بدگمانی 096/0 P= می¬باشد. نتیجهگیری: بنابراین مداخله¬ی گروهی تنظیم شناختی هیجان مبتنی بر مدل گروس منجر به بهبود نشانگان ضربه¬ی عشق، عاطفه منفی و امید می¬گردد اما روی عاطفه مثبت تاثیر قابل توجهی ندارد. همچنین در مولفه¬های پروفایل روان¬شناختی منجر به بهبود شاخص کل، و مولفه-های وسواسی¬جبری، حساسیت در روابط بین¬فردی، خصومت، ترس مرضی و روان¬پریشی شده اما روی مولفه¬های جسمانی¬سازی، افسردگی، اضطراب و بدگمانی تاثیر قابل توجهی ندارد. بنابراین می¬توان این مداخله را به صورت گروهی اجرا کرد تا در زمان کوتاه¬تر منجر به بهبود مبتلایان بیشتری شد. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 28 Sep 2021 07:21 | ||||
Last Modified: | 28 Sep 2021 07:21 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13447 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |