Dormitory design in accordance with requirements of student's study field

Aaliyeh, Abdi (2020) Dormitory design in accordance with requirements of student's study field. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
65@.pdf

Download (2MB)

Abstract

Students are a huge human and intellectual asset in any country. Student housing has been largely ignored as an important non-scientific feature in university life. Due to the considerable time that students spend inside the university campus, especially the dormitory building, it is necessary that the dormitory units provide the needs of the students in these spaces. The purpose of this study is to intvestigate the housing needs of students living in dormitories according to the requirements of their field of study and the impact of these factors on the architectural design of the student dormitory. It is important to examine the variables of environmental architecture related to students 'spatial needs and attention to their field of study, and to increase students' satisfaction with the dormitory space. Also, due to the nature of architecture and its physical interventions in the built environment, the situational factor, ie the environment and external stimuli, is more closely related to the scope and measures of architecture, which is one of the factors influencing motivation. Therefore,this was investigated the role of environmental architecture variables related to satisfaction with living in a dormitory in predicting the motivation of dormitory students. The research method is descriptive-correlation and its statistical population is students living in Mohaghegh Ardabili University dormitory and 268 people were selected Using cluster sampling, as the research sample. Research questionnaires were included: 1) dormitory survey questionnaire (constructed researcher), 2) dormitory satisfaction survey questionnaire (constructed researcher) and 3) Hermans development motivation questionnaire (Standard Questionnaire, 1977) have responded. The results of the first questionnaire were used in the architectural plan of the dormitory and it was tried to be in accordance with the needs and priorities of the residents of the dormitory. The findings of the second and third questionnaires also showed that the satisfaction of environmental factors, which include the physical, social and managerial factors of the dormitory, has a significant relationship with the motivation of students' progress. In fact, the satisfaction of dormitory spaces can be improved by considering the spatial requirements of the fields of study, because paying attention to environmental factors can improve the motivation of students to progress. In students, the motivation to progress is particularly important; in doing so, individuals pursue the mobility needed to successfully complete a task, achieve a goal, or achieve a certain degree of competence in their work. In other words, when students understand the environment as an environment that meets their needs, they will be more satisfied and more motivated to continue their education.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: طراحی سکونتگاه دانشجویی با توجه به الزامات رشته تحصیلی دانشجویان
Persian Abstract: دانشجویان سرمایة عظیم انسانی و فکری در هر کشوری به شمار می‌آیند. مسکن دانشجویی به عنوان یک ویژگی مهم غیرعلمی در زندگی دانشگاه، به شدت نادیده گرفته‌شده است. با توجه به مدت زمان قابل ملاحظه‌ای که دانشجویان در داخل پردیس دانشگاه به ویژه ساختمان خوابگاه سپری می‌کنند، ضرورت دارد واحدهای خوابگاهی نیازهای دانشجویان را در این فضاها فراهم سازد. هدف پژوهش حاضر احصای نیازهای سکونتی دانشجویان ساکن در خوابگاه با توجه به الزامات رشته تحصیلی آنان و تأثیر عوامل مذکور در طرح معماری سکونتگاه دانشجویی است. بررسی متغیرهای معماری محیطی مرتبط با نیازهای فضایی دانشجویان و توجه به رشته‌ی تحصیلی آنان حائز اهمیت است و رضایتمندی دانشجویان از فضای خوابگاهی را افزایش می‌د‌هد. همچنین با توجه به ماهیت علم معماری و مداخلات کالبدی آن در محیط ساخته شده، عامل موقعیت یعنی محیط و محرک‌های بیرونی قرابت بیشتری با دامنه و اقدامات معماری دارد که از عوامل مؤثر بر انگیزش است، لذا به بررسی نقش متغیرهای معماری محیطی مرتبط با رضایت از سکونت در خوابگاه دانشجویی در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت دانشجویان خوابگاهی پرداخته شد. روش پژوهش توصیفی_‌همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل داده‌اند. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای 268 نفر به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شده‌اند و به سه پرسش‌نامه شامل: 1) پرسش‌نامة نظرسنجی از محیط خوابگاه (محقق‌ساخته)، 2) پرسش‌نامة رضایت‌مندی از محیط خوابگاه (محقق ساخته) و 3)پرسش‌نامه‌ انگیزش پیشرفت هرمنس ( پرسش‌نامه استاندارد،1977) پاسخ داده‌اند. از نتایج پرسش‌نامه اول در طرح معماری خوابگاه بهره گرفته شد و سعی گردید مطابق با نیازها و اولویت‌بندی ساکنین خوابگاه باشد. همچنین یافته‌های پرسش‌نامه‌ی دوم و سوم نشان داد رضایت‌مندی از عوامل محیطی که شامل فاکتورهای کالبدی، اجتماعی و مدیریتی خوابگاه است، ارتباط معنی‌داری با انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. در واقع می‌توان رضایت از فضاهای خوابگاهی را با در نظر گرفتن الزمات فضایی رشته‌های تحصیلی بهبود بخشید چرا که توجه به عوامل محیطی می‌تواند انگیزه پیشرفت را در دانشجوان ارتقاء دهد. در دانشجویان انگيزه پيشرفت، از اهميت خاصي برخوردار است؛ با اين انگيزه، افراد تحرك لازم براي به پايان رساندن موفقيت‌آميز يك تكليف، رسيدن به هدف يا دستيابي به درجة معيني از شايستگي را در كار خود دنبال مي‌كنند. به بیان دیگر زمانی که دانشجویان محیط را به صورت محیط پاسخ‌ده به نیاز‌های خود درک کنند، رضایت بیشتری خواهند داشت و از انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل برخوردار خواهند بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Hatami Khanghahi, TohidUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Vaziri, VahidUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Divisions: Subjects > Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Faculty of Engineering > Department of Architecture Engineering
Date Deposited: 28 Sep 2021 07:16
Last Modified: 28 Sep 2021 07:16
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13454

Actions (login required)

View Item View Item