The effect of play therapy with cognitive-behavioral approach on improving cognitive and metacognitive function in children with ADHD

Aghagholizadeh, Gholamreza (2020) The effect of play therapy with cognitive-behavioral approach on improving cognitive and metacognitive function in children with ADHD. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
73@.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim : In this study, the main purpose of this study was to investigate the effect of play therapy with a cognitive-behavioral approach on improving cognitive and metacognitive function in children with ADHD Research method: The research method is quasi-experimental research with available samples along with pre-test and post-test with the control group. The research will be done cross-sectionally. The statistical population of children aged 8 to 11 years has attention deficit in Ardabil. In this study, the data collection tool is the Metacognition Questionnaire (Wells) and CogLab software. SPSS 23. software was used for data analysis. The results indicate that the observed difference between the mean cognitive performance of the whole experimental group and the control group is significant. Therefore, the first hypothesis of the research on the effect of play therapy on students' cognitive performance is confirmed. The observed difference between the metacognitive skill scores of the whole experimental group and the control group is significant. In play therapy, it is effective on students' metacognitive skills at the level of P 0.1. Therefore, the second hypothesis of the research on the effect of play therapy on increasing students' metacognitive skills is confirmed. Findings also show that pre-test had a significant effect on post-test results. Findings and conclusion: Based on the findings, the study showed that cognitive-behavioral play therapy pays attention to cognitive and metacognitive performance of students with disabilities.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در بهبود عملکرد شناختی و فراشناختی کودکان دارای نقص توجه ADHD
Persian Abstract: هدف : در این پژوهش هدف اصلی بررسی اثر بازی‌درمانی با روش شناختی رفتاری در ارتقا عملکرد شناختی و فراشناختی کودکان دارای نقص توجه ADHD است. روش‌شناسی پژوهش: روش تحقیق از نوع پژوهش‌های شبه آزمایشی با نمونه آسان به همراه پری تست و پس تست با گروه کنترل است. پژوهش به‌صورت مقطعی انجام خواهد شد. جامعه آماری کودکان ۸ تا ۱۰ ساله دارای نقص توجه در شهر اردبیل می‌باشد. در این پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ی فراشناخت (ولز) و نرم‌افزار CogLab می‌باشد. و برای بررسی داده‌ها از نرم‌افزار اس پی اس اس استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از این است تفاوت مشاهده شده بين ميانگين عملکرد شناختی كل گروه آزمايش و گروه كنترل معنادار مي‌باشد بنابراين فرضيه اول پژوهش مبني براثربازي درماني بر عملکرد شناختی دانش آموزان مورد قبول می‌شود تفاوت دیده شد بين نمرات توانایی فراشناختی همه گروه آزمايش و گروه كنترل معناداراست در بازي درماني بر مهارت فراشناختی دانش آموزان در سطح ۱/۰ P مؤثر است بنابراين فرضيه دوم پژوهش مبني براثر بازي درماني بر ارتقا مهارت فراشناختی دانش آموزان مورد قبول می‌باشد همچنين يافته‌ها حاکی از این است كه پيش آزمون بر نتايج پس آزمون مؤثر بوده است. نتیجه گیری: بر طبق یافته‌ها پژوهش مشخص شد بازی‌درمانی رفتاری شناختی بر بهبود عملکرد شناختی و فراشناختی دانش آموزان دارای اختلال توجه تأثیر دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaisharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
farzizadeh, RezaUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 29 Sep 2021 08:59
Last Modified: 29 Sep 2021 08:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13461

Actions (login required)

View Item View Item