THE EFFECT OF RESPONSE TO POINT OF PURCHASE ADVERTISING ON LOYALTY WITH THE MEDIATING ROLE OF CUSTOMER SELF-CONCEPT

Shirnezhad Moghanlou, Mostafa (2020) THE EFFECT OF RESPONSE TO POINT OF PURCHASE ADVERTISING ON LOYALTY WITH THE MEDIATING ROLE OF CUSTOMER SELF-CONCEPT. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
101@.pdf

Download (1MB)

Abstract

Research Aim: Investigating the effect of affective and cognitive response to point of purchase advertising on attitudinal and behavioral loyalty by considering the mediating role of customer self-concept in order to provide a model that can explain how loyalty is formed in customers. Research method: Data related to 357 customers belonging to five brands of chain stores located in Ardabil were used to analyze the structural equation model with maximum likelihood method. Findings: Findings showed that the reaction to point of purchase advertisements (both affective and cognitive) has a direct and significant relationship with the dimensions of loyalty (attitudinal and behavioral). Also, the mediating role of the customer's self-concept in the relationship between affective and cognitive response to point-of-purchase advertisements on the dimensions of loyalty was significant. Conclusion: It can be said that the customers of a store, in the face of point of purchase ads, learn concepts (cognitive response) and make attitudes towards it (affective response). If the formed cognitive and affective response is in line with the customer's self-concept, it will increase loyalty (attitudinal and behavioral) in the customer. These results can help brand managers increase the effectiveness of point-of-purchase advertising design and improve profitability by increasing customer loyalty.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر واکنش به تبلیغات نقطه خرید بر وفاداری با نقش میانجی خود پنداره مشتری
Persian Abstract: هدف: بررسی میزان تأثیر پاسخ عاطفی و پاسخ شناختی به تبلیغات نقطه خرید بر وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان با در نظر گرفتن نقش میانجی خود پنداره مشتری به منظور ارائه مدلی که بتواند نحوه شکل¬گیری وفاداری در مشتریان را تبیین نماید. روش‌شناسی پژوهش: داده¬های مربوط به 357 مشتری متعلق به پنج برند فروشگاه زنجیره¬ای واقع در شهر اردبیل جهت تجزیه‌وتحلیل مدل معادلات ساختاری به شیوه حداکثر درستنمایی بکار برده شد. یافته‌ها: یافته¬ها نشان داد، واکنش به تبلیغات نقطه خرید (اعم از عاطفی و شناختی) رابطه مستقیم و معناداری با ابعاد وفاداری (نگرشی و رفتاری) دارد. همچنین نقش میانجی خود پنداره مشتری در رابطه میان پاسخ عاطفی و شناختی به تبلیغات نقطه خرید روی ابعاد وفاداری، معنادار بود. نتیجه‌گیری: می¬توان گفت مشتریان یک فروشگاه، در مواجهه با تبلیغات نقطه خرید، مفاهیمی را یاد می¬گیرند (پاسخ شناختی) و نسبت به آن تبلیغات نگرش (پاسخ عاطفی) پیدا می¬کنند. اگر پاسخ شناختی و عاطفی شکل گرفته با خود پنداره مشتری همسو باشد باعث افزایش وفاداری (نگرشی و رفتاری) در مشتری می¬شود. این نتایج می¬تواند به مدیران برندها کمک کند تا اثربخشی طراحی تبلیغات نقطه خرید را افزایش داده و از طریق افزایش وفاداری مشتریان، سودآوری را بهبود بخشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Seifollahi, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rahimi Clever, HoseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 29 Sep 2021 09:21
Last Modified: 29 Sep 2021 09:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/13484

Actions (login required)

View Item View Item