Comparing the effectiveness of teaching methods, brainstorming, team members and traditional way of teaching students a sense of belonging to school

Belal Habashi, Mohhamad and Rezaii Sharif, Ali and Zahed Babelan, Adel (2016) Comparing the effectiveness of teaching methods, brainstorming, team members and traditional way of teaching students a sense of belonging to school. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقایسه‌ی اثر بخشی روش های تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم و روش سنتی بر احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان)
Mohhamad Belal Habashi.pdf

Download (661kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Population of this study includes all third-grade students of Abbas Abad Town who study at first course of qualitative-descriptive evaluation system in academic year of 94-95. This study aims to determine effectiveness of brainstorming teaching methods, teaching of members of team and traditional method on the feeling of belonging to school in students. Volume of population was 774 students who were studying in 31 classes of third grade that 70 people were chosen as sample from three classes to implement the plan of three methods of brainstorming method, teaching members of team and the traditional method in social studies lesson and by the available sampling method which include state and non-state classes, intelligent and typical classes, one-grade and multi-grade classes and coeducational classes (boy’s and girl’s classes) which were covered by Education Organization of Abbas Abad Town. Research methodology is implementing semi-experimental method and to collect statistical data, the method of implementing standardized questionnaire as implementing extended pre-test and post-test questionnaires was used. For reliability of the questionnaire, Cronbach’s alpha was used. According to amount’s Cronbach’s alpha and criterion coefficient of 0.70, it is indicated that internal sameness of questions of the questionnaire of feeling of belonging to school and its components are at a favored level. The statistical analyzing methods to investigate and analyze influence of independent variables on dependent variables was the ANCOVA method and SPSS software was used. Research findings indicate effectiveness and superiority of the two methods of brainstorming and members of team over the traditional method on feeling of belonging to school students according to f table in a meaningful level of p<0.001. Keywords: methods of brainstorming method , teaching members of team , traditional method , feeling of belonging to school , students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه‌ی اثر بخشی روش های تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم و روش سنتی بر احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان
Persian Abstract: جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان عباس آباد است که در دوره اول نظام ارزشیابی کیفی – توصیفی در سال تحصیلی 95-94 مشغول تحصیل هستند، هدف از انجام این پژوهش،تعیین اثربخشی روش های تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم و روش سنتی بر احساس تعلق به مدرسه در دانش‌آموزان بود. حجم جامعه آماری 774 نفر دانش آموز در 31 کلاس پایه سوم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند که تعداد 70 نفر به عنوان نمونه اماری از سه کلاس برای اجرای طرح سه روش تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم و سنتی در درس مطالعات اجتماعی و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ،که اعم از کلاس¬های دولتی و غیر دولتی، کلاس¬های هوشمند و عادی، کلاسهای تک پایه و چند پایه و مختلط (کلاس¬های دخترانه و پسرانه) که تحت پوشش آموزش و پرورش شهرستان عباس آباد می¬باشد را شامل می¬شود. روش تحقیق اجرای روش شبه آزمایشی است و برای جمع¬آوری داده¬های آماری از روش اجرای پرسشنامه استاندارد شده به صورت اجرای پرسشنامه پیش آزمون و پس آزمون گسترش یافته استفاده شده است. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به مقادیر الفای کرونباخ و ضریب ملاک 70/0 حکایت از همسانی درونی سوالات پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و مولفه های آن در سطح بسیار مطلوب دارد. روش های تحلیل آماری برای بررسی و تحلیل اثر متغیرهای مستقل بر وابسته از روش آنکوا و از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته¬های تحقیق اثربخشی و برتری دو روش بارش مغزی و اعضای تیم را بر روش سنتی بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان با توجه به f جدول و در سطح معنا داری p< 0.001 نشان می¬دهد. كليدواژه¬ها: روش تدریس بارش مغزی، تدریس اعضای تیم، روش سنتی، احساس تعلق به مدرسه، دانش¬آموزان
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaii Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:56
Last Modified: 28 Oct 2018 20:56
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1350

Actions (login required)

View Item View Item