Impact on self-regulated learning and metacognitive beliefs in fifth grade math students

Mousavi Sadat, Mohammadreza and Khaleghkhah, Ali and Moeinikia, Mehdi (2016) Impact on self-regulated learning and metacognitive beliefs in fifth grade math students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تأثیر یادگیری خودتنظیمی در خودکارآمدی و باورهای فراشناختی در درس ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی)
Mohammadreza Mousavi Sadat.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effect on self-regulated learning and metacognitive beliefs in the fifth grade math students. This study is a quasi-experimental studies with control groups (two groups design with pre-test and post-test dissimilar) is done. The standard questionnaires metacognitive beliefs Betz and Hackett Wales and mathematics self-efficacy questionnaire was used to collect data. It should be noted that self-regulated learning strategies in 8 sessions of 1 hour and 2 sessions per week conducted with certain subjects. To test these hypotheses of multivariate analysis of covariance was used. The results showed that training on some aspects of self-efficacy and self-regulated learning and metacognitive beliefs affected subjects, so that the components of math problems, Drvsryazy, All beliefs are positive and efficient cognitive pre-test to post-test in the experimental group differences have been considerable. Keywords: Self-regulated learning, self-efficacy, metacognitive beliefs and fifth grade students

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تأثیر یادگیری خودتنظیمی در خودکارآمدی و باورهای فراشناختی در درس ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
Persian Abstract: هدف از انجام اين پژوهش بررسي تأثیر یادگیری خودتنظیمی در خودکارآمدی و باورهای فراشناختی در درس ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بود. اين تحقیق به روش مطالعات شبه آزمایشی با گروه گواه (طرح دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون) انجام يافته است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اردبیل در سالتحصیلی 95-94 بوده و نمونه آماری باتوجه به روش و اهداف تحقیق برابر 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر گروه آزمایش) بوده و آزمودني‌ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گرديدند. همچنين از پرسشنامه‌های استاندارد باورهای فراشناخت ولز و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بتز و هاکت براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده گرديد. لازم به ذكر است آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در8 جلسه‌ی 1 ساعته و 2 جلسه در هفته با موضوع معین برگزار گرديده است. برای آزمون فرضیه های فوق از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد كه آموزش يادگيري خودتنظيمي بر روي برخي از ابعاد متغيرهاي خودكارآمدي و باورهاي فراشناختي آزمودني ها تاثير گذاشته، بطوريكه مولفه هاي مسايل رياضي، دروس‌رياضي، باورهاي نگراني مثبت و كارآمدي شناختي در مرحله پس تست نسبت به پيش تست در گروه آزمايش تفاوت قابل ملاحظه اي داشته است. كليدواژه¬ها: یادگیری خودتنظیمی، خودکارآمدی، باورهای فراشناختی و دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeinikia, MehdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:59
Last Modified: 28 Oct 2018 20:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1355

Actions (login required)

View Item View Item