validation career adapt-ability scale and its relationship with multiple intelligences students

Raies Zadeh, Mahdiyeh and Rezaei Sharif, Ali and Sheykholeslmi, Ali (2016) validation career adapt-ability scale and its relationship with multiple intelligences students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اعتباریابی مقیاس توانایی سازگاری شغلی (CAAS) و رابطه¬ی آن با هوش¬های چندگانه دانش¬آموزان)
Mahdiyeh Raies Zadeh.pdf

Download (927kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study aimed at examining the psychometric characteristics and construct validity of the Career Adapt-Abilities Scale (CAAS) and its relationship with multiple intelligences students in Ardabil city. Method of The research was the type of descriptive, correlation and factor analysis. The statistic population was all of secondary students second city of Ardabil were scholastic year 1394-95 that among them using a multistage stratified cluster sampling method, 350 students (175 females and 175 males) were selected as sample. In order to collecting data and questionnaire Career Adapt-Abilities Scale Savickas and Porfeli )2012), students high compatibility questionnaire Sinha and Singh (1389) and questionnaire Gardner's multiple intelligences inserts (Rezaii Sharif, 1393) responded. The data were analyzed by using spss-18 version and Lisrel 8/7 software. Data were analyzed using parametric analysis and correlation tests. Results showed that the overall CAAS score and sub-scale scores (concern, control, curiosity, and confidence) were highly reliable. Moreover, confirmatory factor analyses indicated that the CAAS measures four distinct dimensions that can be combined into a higher-order career adaptability factor. The internal consistency by alpha of the scale total score was 0/86. Results showed that convergent validity Career Adapt-Abilities Scale with scale adjustment of high school students have a significant positive correlation. The total score and sub-scales the Career Adapt-Abilities except musical intelligence with multiple intelligences showed positive correlation. Overall, the CAAS is a reliable and suitable test to measure students' career adaptability.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اعتباریابی مقیاس توانایی سازگاری شغلی (CAAS) و رابطه¬ی آن با هوش¬های چندگانه دانش¬آموزان
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی مقیاس توانایی سازگاری شغلی(CAAS) و رابطه¬ی آن با هوش-های چندگانه دانش¬آموزان شهر اردبیل بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل عاملی است. جامعه¬ی آماری این پژوهش را کلیه¬ی دانش¬آموزان متوسطه¬ی دوره¬ی دوم شهر اردبیل درسال تحصیل ۹۵-۱۳۹۴ تشکیل می¬دادند که ازمیان آن¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای طبقه¬ای، ۳۵۰ دانش¬آموز ( ۱۷۵ دختر و ۱۷۵ پسر) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه¬های مقیاس توانایی سازگاری شغلی ساویکاس و پورفلی (۲۰۱۲)، پرسشنامه¬ی سازگاری دانش¬¬آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (۱۳۸۹) و پرسشنامه¬ی هوش¬های چندگانه گاردنر پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده¬های این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss-18 و Lisrel 8/7 و آزمون¬های تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون انجام شد. نتایج نشان داد که مقیاس CAAS و خرده مقیاس¬های ( دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد) از اعتبار قابل قبول و بالایی برخوردارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس توانایی سازگاری شغلی چهار عامل مجزا را می سنجد. همسانی درونی نمره کل این مقیاس از طریق آلفای کرونباخ ۸۶/۰ به دست آمد. نتایج روایی همگرا نشان داد که مقیاس توانایی سازگاری شغلی با مقیاس سازگاری دانش¬آموزان دبیرستانی همبستگی مثبت و معنادار دارند. همچنین نمره¬ی کل و خرده مقیاس¬های توانایی سازگاری شغلی با هوش¬های چندگانه به جز هوش موسیقایی همبستگی مثبت و معنادار نشان داد. با توجه به نتایج این پژوهش می-توان گفت مقیاس توانایی سازگاری شغلی، ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش میزان توانایی سازگاری شغلی دانش-آموزان می¬باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaei Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ali Sheykholeslmi, Ali SheykholeslmiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 28 Oct 2018 20:59
Last Modified: 28 Oct 2018 20:59
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1356

Actions (login required)

View Item View Item