Identify affecting factors of domestic Tourists attendance in food festivals in the Gilan province

Mohammadtabar Darzi, Masoomeh and Rahimi Kolor, Hossein and Hazeri, Hatef and Zarei, Ghasem (2017) Identify affecting factors of domestic Tourists attendance in food festivals in the Gilan province. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (شناسایی عوامل موثر بر حضور گردشگران داخلی در جشنواره¬های غذا در استان گیلان)
Masoomeh Mohammadtabar Darzi.pdf

Download (319kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

In the current international community, the relationship between food and tourism is an opportunity to develop product, as well as a means to diversify the local area. Therefore, food festivals are one of the resources that help the local communities dynamics to achieve the intended destination, thereby accompanied with the greater participation of local people as well. The aim of this study was to identify affecting factors of domestic Tourists presence in food festivals in the Gilan province. This study is an applied research in terms of objective, and is descriptive in terms of nature and is a survey research in terms of method. The population of the study included all domestic visitors in the food festival which held on the 24 August in Rasht. Of this population, sample of 378 selected by available sampling and researcher-made questionnaire were distributed among them and then the data were analyzed by structural equation model and by using spss24, smartpls2 softwares. The results of this study have shown that satisfaction, loyalty, cost, motivation, travel characteristics, demographic characteristics, advertising and food interestaffect on the food festival presence and among them travel characteristics and motivation had the lowest and highest effect.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: شناسایی عوامل موثر بر حضور گردشگران داخلی در جشنواره¬های غذا در استان گیلان
Persian Abstract: در جوامع بین¬المللی جاری رابطه میان غذا و گردشگری یک فرصت مناسب برای توسعه محصول به¬علاوه ابزاری برای تنوع¬سازی محلی است. لذا، جشنواره¬های غذا یکی از منابعی است که به پویایی جوامع محلی برای رسیدن به مقصد مورد نظر مقصد کمک می¬کند و از این¬رو مشارکت بیشتر مردم محلی را به همراه دارد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر حضور گردشگران داخلی در جشنواره¬های غذای استان گیلان می¬باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش انجام پژوهش، پیمایشی است. جامعه¬ی آماری پژوهش، تمام بازدیدکنندگان داخلی در جشنواره¬ی غذا در تاریخ سوم شهریور که درشهر رشت برگزارشد، می¬باشد؛ که از این جامعه، نمونه¬ای به حجم 378 نفر به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شده و پرسش¬نامه¬ی محقق ساخته¬ی پژوهش میان آنان توزیع گردید و سپس داده¬های پرسش¬نامه¬ها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم-افزارهای spss24، smartpls2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که رضایت، وفاداری، هزینه، انگیزه، ویژگی¬های سفر، ویژگی¬های جمعیت شناختی ، تبلیغات و سلیقه غذایی بر حضور درجشنواره غذا تأثیر دارند و از این میان ویژگی¬های سفر کم¬ترین و انگیزه بیش¬ترین تأثیر را بر آن دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rahimi Kolor, HosseinUNSPECIFIED
Hazeri, HatefUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zarei, GhasemUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Divisions: Subjects > Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Faculty of Literature & Humanities > Department of Management and Economy
Date Deposited: 29 Oct 2018 16:44
Last Modified: 29 Oct 2018 16:44
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1380

Actions (login required)

View Item View Item