Relationship Between social intelligence and self – efficacy with creative problem solving style of girl students in Ardabil city

Pirgholi Kivi, Masoomeh and Masoomeh, Ali and Rezaeisharif, Ali and Sheykholeslami, Ali (2016) Relationship Between social intelligence and self – efficacy with creative problem solving style of girl students in Ardabil city. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه‌ی بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مسأله خلاق دانش‌آموزان دختر شهر اردبیل)
Masoomeh Pirgholi Kivi.pdf

Download (557kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study examined the relationship between social intelligence and self – efficacy with creative problem solving style of girl students in Ardabil city. The research design was descriptive and correlational. The study population included all students high school second period in Ardabil (6745 patients) were enrolled in the academic year 94-95, was included. Sample was selected 380 individuals based on kerjessy and Morgan table by cluster sampling method. Data collecting method includes problem solving questionnaire (Cassidy & Lang, 1996), Self Efficacy questionnaire (Sherer, 1982) and Tromso Social Intelligence Scale questionnaire (Silvara, martinussen and Dahl, 2001) was used. The validity of these questionnaire was confirmed by professors and experts and its reliability in this researchby using Cranach`s alpha for the problem sloving questionnaire (0/77), for Self Efficacy questionnaire (0/80) and for Tromso Social Intelligence Scale questionnaire (0/72) is estimated. For data analysis SPSS 20 statistical software and descriptive statistics methods included (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics methods included (one-sample t test, Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used. T test results showed that the creative problem solving, social intelligence and self - efficacy is significantly higher than average. The test results show that a significant positive relationship between social intelligence and self - efficacy with creative problem solving style. Regression analysis showed that the three dimensions of social intelligence, social information processing is more contribution to the prediction of creative problem solving. As well as self- efficacy has significant anticipant relationship with creative problem solving style. The results of this study can be used in schools and counseling centers to strengthen students creative problem solving style.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه‌ی بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مسأله خلاق دانش‌آموزان دختر شهر اردبیل
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مسأله خلاق دانش آموزان دختر شهر اردبیل بود. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه‌ی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان دوره دوم شهر اردبیل (6745 نفر) که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، شامل می‌شد، که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و بر اساس جدول کرجسی - مورگان تعداد 380 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه سبک حل مسأله (کسیدی و لانگ، 1996)، پرسشنامه خودکارآمدی (شرر، 1982) و مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (سیلوارا، یوسن و داهل، 2001) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه‌ی سبک حل مسأله (77/0)، برای پرسشنامه‌ی خودکارآمدی (80/0) و برای پرسشنامه‌ی مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (72/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS 20 و روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روش‌های آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج آزمون t نشان داد که میزان سبک حل مسأله خلاق، هوش اجتماعی و خودکارآمدی به گونه‌ای معنادار از حد متوسط بالاتر است. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که روابط مثبت و معنی‌داری بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مسأله خلاق وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از سه بعد هوش اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی بیشتری سهم را در پیش بینی سبک حل مسأله خلاق دارد. همچنین خودکارآمدی رابطه پیش بینی کننده‌ی معناداری با سبک حل مسأله خلاق دارد. از نتایج پژوهش حاضر می‌توان در مدارس و مراکز مشاوره به منظور تقویت سبک حل مسأله خلاق در دانش‌آموزان استفاده کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Rezaeisharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 16:46
Last Modified: 29 Oct 2018 16:46
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1383

Actions (login required)

View Item View Item