The Role of Marketing Mix Elements on Attract Customers Sport Shops

Arefi, Behnam (2018) The Role of Marketing Mix Elements on Attract Customers Sport Shops. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (نقش عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی)
Behnam Arefi.pdf

Download (489kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of marketing mix elements on the attracting of sports stores customers. The type of this research in terms of purpose is applied and in terms of strategy is descriptive and conducted in a field and library method. The statistical society is comprised of all sport equipment users from all sports stores in Ardebil, which have bought product distribution channels within a month. Relative statistical estimate of the statistical society based on the information of the managers of the sports stores was not precisely determined. Based on the Morgan table, the maximum sample size was 384. After distributing and collecting questionnaires, 361 questionnaires were returned correctly. Statistical analysis was performed. The method of sampling is random. A researcher-made questionnaire was used to measure the marketing mix elements on the attracting of sports stores customers. The validity of the questionnaire was evaluated by the supervisors and counselors and its reliability was calculated in a preliminary study with 30 subjects and Cronbach's alpha. The statistical analysis method of the present study was Shapiro-Wilk test, Friedman test and T-test single sample. The data were analyzed using SPSS software version 22. The results of the research showed that marketing mix elements play an important role in attracting customers of sports stores in Ardebil. Also, there is a difference between the importance of marketing mix elements on attracting customers in sports stores in Ardebil (P ≤ 0/01 and X2 = 203/083). The results showed that the prioritization of these factors respectively included price, product, location and promotion.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی
Persian Abstract: تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی طراحی و اجرا گردید. نوع تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ استراتژی، توصیفی است و به روش میدانی و کتابخانه ای انجام شده است. جامعه آماری را کلیه مصرف کنندگان لوازم ورزشی از کلیه فروشگاه‌های ورزشی شهر اردبیل تشکیل می‌دهد که در مدت یک ماه از کانال های توزیع محصول خرید نموده اند. برآورد نسبی جامعه ی آماری بر اساس اطلاعات مستخرج از مدیران فروشگاه‌های ورزشی به طور دقیق مشخص نشد که بر اساس جدول مورگان حداکثر نمونه آماری 384 نفر انتخاب شد که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها 361 پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد که مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. روش نمونه گیری تحقیق حاضر، تصادفی است. براي سنجش عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور تایید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 نفر آزمودنی و با آلفای کرونباخ محاسبه شد.روش تجزیه و تحلیل آماری در تحقیق حاضر شامل آزمون شاپیرو- ویلک، آزمون فریدمن و تی تک تست نمونه ایی می‌باشد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر اردبیل نقش دارد.همچنین بین اهمیت عناصر آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر اردبیل (01/0 ≥ P و 083/203=X2) تفاوت وجود دارد. نتایج نشان داد که اولویت بندی این عوامل به ترتیب شامل قیمت، محصول، مکان و ترویج می‌باشد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moharramzadeh, MehrdadUNSPECIFIED
Azizian, NasrinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Nobakht, FarzadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Sport Sciences
Date Deposited: 30 Sep 2018 07:52
Last Modified: 30 Sep 2018 07:52
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/141

Actions (login required)

View Item View Item