The effectiveness of Neurofeedback training in adjustment the symptoms of patients with Schizophrenia

Almasi Rad, Nasrin and Narimani, Mohammad and Atadokht, Akbar (2016) The effectiveness of Neurofeedback training in adjustment the symptoms of patients with Schizophrenia. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی آموزش نوروفیدبک در تعدیل نشانه‌های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی)
Nasrin Almasi Rad.pdf

Download (968kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of neurofeedback training in adjustment the symptoms of patients with schizophrenia. The study population consisted of outpatients with chronic schizophrenia were covered by the Social Welfare Ardabil city in August 2015. The sample consisted of 5 outpatients with chronic schizophrenia, on the basis of the DSM-5 diagnostic criteria and clinical interview by a psychologist and psychiatrist had been diagnosed with schizophrenia, had been under treatment with antipsychotic drugs and they were selected based on availability. The research method was interventional and a single subject study on 5 patients. The tools used in this research included neurofeedback, Wechsler Memory Scale III, Reaction timer, MMPI-II and SCL-90. The results showed that patients with schizophrenia graphs and charts have the ability to self-regulation of their brain waves and neurofeedback training have led to increased attention and memory abilities and positive changes in the psychological profile of patients with schizophrenia. The results showed that neurofeedback training can be considered as a potential method for the treatment of patients with schizophrenia.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش نوروفیدبک در تعدیل نشانه‌های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی
Persian Abstract: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک در تعدیل نشانه‌های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل بیماران سرپایی مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن تحت پوشش بهزیستی شهرستان اردبیل در شهریور سال 1394 بودند. نمونه این پژوهش شامل 5 بیمار سرپایی مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن بود که براساس ملاک‌های تشخیصی DSM-5 و مصاحبه بالینی توسط روان‌شناس و روان‌پزشک، مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده بودند، تحت درمان دارویی با داروهای ضد روان‌پریشی قرار داشتند و به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مداخله‌ای و طرح تک آزمودنی روی 5 بیمار بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک، مقیاس حافظه وکسلر III، دستگاه کرونوسکوپ، پرسشنامه MMPI-II و چک‌لیست علائم روانی SCL-90 بودند. نتایج بررسی نمودارها و جداول نشان دادند که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی توانایی خودتنظیمی امواج مغزی خود را دارند و آموزش نوروفیدبک توانست باعث افزایش توانایی‌های توجه و حافظه بیماران شده و تغییرات مثبتی در نیمرخ روانی بیماران ایجاد کند. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش نوروفیدبک می‌تواند یک روش بالقوه در درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی محسوب شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Atadokht, AkbarUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 29 Oct 2018 17:26
Last Modified: 29 Oct 2018 17:26
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1425

Actions (login required)

View Item View Item