Relationship between information literacy and time management with research anxiety in researcher teachers.

Hasani, Mehdi and Zahed Babelan, adel and Khaleghkhah, Ali (2016) Relationship between information literacy and time management with research anxiety in researcher teachers. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطهِ¬ی بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل)
Mehdi Hasani.pdf

Download (394kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study aims to investigate the relationship among time management and information literacy and anxiety of research in researcher teachers of Ardabil Town. This descriptive study is of correlational kind. It population includes 344 persons of Ardabil City in academic year 93-94 which among them 181 persons were selected as sample by the stratified random sampling method and according to Kerejsi and Morgan table. To collect data, questionnaire of time management Hashemizade et al. (1385), questionnaire of information literacy of Duel (1994) and questionnaire of anxiety of research of Higins and Kutrlic (2006) were used. Validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts. Also, in the present research, using Cronbach’s Alpha Coefficient, reliability amount was obtained for time management questionnaire (0.83), information literacy questionnaire (0.89) and anxiety of research questionnaire (0.35). To determine normality of data distribution, Kolmogorov-Smirnov Test was used and to analyze data, descriptive statistics methods (frequency, percentage, mean and standard deviation) and referential statistics methods (one sample t-test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions) were used. Obtained results indicate that amount of time management and information literacy of researcher teachers meaningfully are higher than medium level and amount of their anxiety of research meaningfully is lower than medium and there are meaningfully negative relationship among time management, information literacy, their dimensions and anxiety of research of researcher teachers. Results of analyzing multiple regressions indicate that from fourth dimensions there is a meaningful and predictor relationship among time management, determination of purposes, prioritizing and anxiety of research of researcher teachers. Also, from seven dimensions, there is a meaningful and predictor among information literacy, interpretation, combination, using information and anxiety of research of researcher teachers.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطهِ¬ی بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعه¬ی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 است که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه¬ی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامه¬ی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه¬ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه¬ی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامه¬ی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامه¬ی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد ) و روش‌های آمار استنباطی (آزمونt تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار پایین تر است و روابط معکوس معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آن¬ها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از چهار بعد مدیریت زمان، تعیین اهداف و اولویت بندی رابطه¬ی پیش‌بینی کننده¬ی معکوس معنی‌داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارد. همچنین از هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطه¬ی پیش‌بینی کننده¬ی معکوس معنی‌داری با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 17:33
Last Modified: 29 Oct 2018 17:33
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1435

Actions (login required)

View Item View Item