Esmaeili Farsani, Nasim and Sobhi, Naser and Atadokht, Akbar (2016) The effectiveness of mutual reinforcement skills on happiness, marital satisfaction and quality of life. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (اثربخشی مهارت زناشویی تقویت دوجانبه بر شادکامی، رضایت زناشویی وکیفیت زندگی)
Nasim Esmaeili Farsani.pdf Download (628kB) |
Abstract
The aim of this study was to evaluate the effect of strengthening bilateral training on happiness, satisfaction and quality of life. A experimental method with pretest and posttest control group was gotten and the population is the couple's parents of childrens in two kindergartens on Farsan city which two 15 person's groups were selected as experimental and control groups by random sampling. These groups responded Enrich marital satisfaction questionnaire, the World Health Organization quality of life questionnaire and Oxford happiness questionnaire. The collected data were analyzed by analysis of covariance. The results showed strengthen bilateral skills training had significant effectiveness on increasing happiness, satisfaction and quality of life. Strengthen the bilateral relationship skills solves conflicts by doing not what the other person is angry, also sparked emotional spheres of life satisfaction and improve the overall judgment of the people by doing the opposite party interest. So strengthen bilateral skills training increase happiness, satisfaction and quality of life with basic interpersonal skills such as listening, healthy communication, negotiation, anger management training;
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثربخشی مهارت زناشویی تقویت دوجانبه بر شادکامی، رضایت زناشویی وکیفیت زندگی | ||||
Persian Abstract: | هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارت تقویت دوجانبه بر شادکامی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن زوجهای والدین کودکان مهد کودک¬های سوگلی و رایحه گل در شهر فارسان بودند که از میان آنها دو گروه 15 نفره به عنوان گروه¬های آزمایش و کنترل با روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه¬های رضایت زناشویی انریچ،¬ شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت جواب دادند. گروه آزمایش تحت جلسات درمانی آموزش مهارت زناشویی دوجانبه قرار گرفت در حالی که گروه کنترل این درمان را دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه خواسته شد به پرسشنامه های تحقیق دوباره پاسخ دهند. داده¬های جمع آوری شده توسط آزمون کواریانس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارت تقویت دوجانبه بر افزایش شادکامی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی اثربخشی معنادار داشته است. مهارت¬ تقویت دوجانبه زناشویی از طریق انجام ندادن اعمالی که طرف مقابل را خشمگین می¬کند موجب حل تعارضات و روابط بهتر میان زوجین شده و از طریق انجام کارهای مورد علاقه طرف مقابل موجب برانگیختن حوزه¬های هیجانی، رضایت از زندگی و بهبود قضاوت¬های کلی فرد می¬شود. بنابراین درمان مهارت تقویت دوجانبه با آموزش مهارتهای بین فردی اساسی مانند گوش دادن، ارتباط سالم، مذاکره، کنترل مناسب خشم آموزش؛ موجب افزایش شادکامی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی می¬شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 29 Oct 2018 17:33 | ||||
Last Modified: | 29 Oct 2018 17:33 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1436 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |