Esmaeili, Mehrnaz and Sobhi Gharamaleki, Naser and Basharpoor, Sajjad (2016) The role of metaemotion, coping skills and self-forgiveness in predicting Academic procrastination and educational exhaustion in students. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (نقش فراهیجان، مهارت¬ های مقابله ای و خودبخششی در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان)
Mehrnaz Esmaeili.pdf Download (1MB) |
Abstract
This study aimed to investigate the roleo، metaemotion, coping skills and، self-forgiveness in predicting Academic procrastinathon and academic burnout in students. method used in this study was descriptive-correlation. The population of this study consists of all the students in three schools Dvrh¬Y second (95-94 school year) Meshkinshar city were studying. From among this population sample of 90 individuals were selected using multi-stage cluster sampling method. To collect data, questionnaires academic procrastination Solomon and Ruth Bloom, academic burnout Salma- Arrow and Naatann, Frahyjan (ME), Coping strategies Billings and mouse assessment scale was used, and the tendency to forgive Thompson et al. obtained by statistical tests, Pearson correlation and multiple linear regression analysis was performed. The results showed that the academic burnout and academic procrastination with metaemotion, coping skills and problem-oriented coping skills self-forgiveness significant negative emotion there is a significant positive relationship. Multiple regression analysis also showed that 25% of the total variance Az¬ academic burnout and 20% of the total variance of academic procrastination by metaemotion students, coping skills and self-forgiveness is an explanation.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش فراهیجان، مهارت¬ های مقابله ای و خودبخششی در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان | ||||
Persian Abstract: | پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فراهیجان، مهارت های مقابله ای و خودبخششی در پیش بینی اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. روش مورد استفاده در این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزانی بود که در سه مدرسه دخترانه دوره دوم متوسطه (سال تحصیلی 95-94) شهرستان مشگین شهر مشغول تحصیل بودند. از بین این جامه نمونه ای به حجم 90 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اهمالکاری تحصیلی سولمون و راث بلوم، فرسودگی تحصیلی سالما- آرور و ناآتانن، فراهیجان(ME)، شیوه های مقابله ای بیلینگز و موس و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش تامپسون استفاده شد. و داده های به دست آمده نیز با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی با فراهیجان، مهارت های مقابله ای مسئله مدار و خودبخششی رابطه منفی معنی داری وجود دارد، و با مهارت های مقابله ای هیجان مدار رابطه مثبت معنی دار ی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 25 درصد از کل واریانس فرسودگی تحصیلی دانش آموزان و 20 درصد از کل واریانس اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان به وسیله ی فراهیجان، مهارت های مقابله ای و خود بخششی تبیین می شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 29 Oct 2018 17:34 | ||||
Last Modified: | 29 Oct 2018 17:34 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1437 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |