The impact of education using Merrill square model on TIMSS’s content area and learning management strategies in elementary fourth grade math lesson

Sfandyary Kooch Tapeh, Meisam and Moeinikia, Mehdi and Zahed babelan, Adel (2016) The impact of education using Merrill square model on TIMSS’s content area and learning management strategies in elementary fourth grade math lesson. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تاثیر آموزش با الگوی مریل بر حیطه¬ی محتوایی آزمون تیمز و راهبردهای مدیریت یادگیری در درس ریاضی پایه ی چهارم ابتدایی)
Meisam Sfandyary Kooch Tapeh.pdf

Download (791kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This research is conducted to study the impact of education using Merrill square model on TIMSS’s content area and learning management strategies in elementary fourth grade math lesson in Ardabil. The study is quasi-experimental. The statistical population included all the elementary fourth grade students in the academic year 2015-2016 in Ardebil. The convenience sampling is used. Because researcher was a teacher as well, his own class was selected as the experimental group and another class as a control group. The research tool is Pintrich’s Motivational Strategies Questionnaire for learning, including the learning resource management strategies. First of all both groups had pre-test, including TIMSS math questions, and they answered to the Management strategies of learning resources Questionnaire. Then the experimental group received 10 sessions of math education in TIMSS content area according to Merrill model and the control group was trained by the previous traditional method. One week after the final session, both groups were taken a post-test including TIMSS’ questions .The data then were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). The findings indicated that education with Merrill model has a significant impact on the TIMSS mathematics content area. It was also found that education using Merrill model has a significant effect on mathematics learning resource management strategies. The analysis also showed that education using Merrill model had a significant effect on learning and seeking help from classmates, but education using Merrill Model had no significant effect on time management, study environment and adjusting efforts.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر آموزش با الگوی مریل بر حیطه¬ی محتوایی آزمون تیمز و راهبردهای مدیریت یادگیری در درس ریاضی پایه ی چهارم ابتدایی
Persian Abstract: این پژوهش به منظور تاثیر آموزش با الگوی مریل بر حیطه¬ی محتوایی آزمون تیمز و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در درس ریاضی پایه چهارم ابتدایی شهر اردبیل انجام گرفت. روش پژوهش شبه¬آزمایشی بود. جامعه آماری شامل همه دانش-آموزانی است که در سال تحصیلی 95-94 در پایه چهارم ابتدایی در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه¬گیری از نوع نمونه¬گیری در دسترس بود. از آنجا که محقق به عنوان معلم مشغول به تدریس بود، کلاس خود او به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل بخشی از پرسشنامه¬ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری بود. ابتدا از هر دو گروه پیش¬آزمون یادگیری، شامل سوالات ریاضی آزمون تیمز گرفته شد و به پرسشنامه راهبردهای مدیریت منابع یادگیری پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه به شیوه¬ی الگوی مریل در حیطه محتوایی آزمون تیمز در درس ریاضی آموزش دیدند و گروه کنترل با همان روش سنتی آموزش دیدند. بعد از گذشت یک هفته از آخرین جلسه آموزش، از هر دو گروه پس¬آزمون یادگیری شامل سوالات ریاضی آزمون تیمز گرفته شد و به پرسشنامه پاسخ دادند. سپس داده¬ها با استفاده از آنالیز کوواریانس تحلیل شد. یافته¬ها نشان داد آموزش با الگوی مریل بر حیطه محتوایی آزمون تیمز در درس ریاضی تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد آموزش با الگوی مریل بر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری در درس ریاضی تاثیر معناداری دارد. همچنین تحلیل نشان داد آموزش با الگوی مریل بر یادگیری از همدرسان و کمک¬طلبی تاثیر معناداری دارد ولی آموزش با الگوی مریل بر مدیریت زمان و محیط مطالعه و نیز تنظیم تلاش تاثیر معناداری ندارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Moeinikia, MehdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed babelan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 18:10
Last Modified: 29 Oct 2018 18:10
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1439

Actions (login required)

View Item View Item