Fallahi, Vahid and Mikaili, Nilofar and Atadokht, Akbar (2016) Relationship Between Organezational School Culture With Achivement Motivation,Self Regulation And Educational Alienation Of The Student. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
![]() |
Text (رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزه پیشرفت ، خود تنظیمی و از خود بیگانگی تحصیلی دانش آموزان)
Vahid Fallahi.pdf Download (1MB) |
Abstract
The aim of this research is to study the role of school organization culture in achievement motivation, self-regulation and educational alienation of students. Research method was descriptive by correlation coefficients. Research population was all the high school students in Pars Abad city in academic year of 1394-95(N=1532). Samples included 120 boy and girl students who were selected by Random-cluster sampling method. School culture questionnaire of Alessandro and Sadh, self-regulation questionnaire of Buford, achievement motivation questionnaire of Hermans and educational alienation questionnaire of Dillon and grout are used for gathering data. Data were analyzed by correlation coefficients of Pearson and multiple regression. Results showed that there is a significant positive relationship between school organization culture and its components whit achievement motivation and self-regulation . but were significant negative relationship between school organization culture and its components whit educational alienation. The result of regression analyses showed that 37 percent of all the variance of achievement motivation is specified by school organization culture and relationship between students and teachers and occasions didactic were strongest predictor of achievement motivation. school organization culture specified 35 percent of all self-regulation variance. occasions didactic and relationship between students and teachers were strongest predictor of self-regulation. Also school organization culture specified 39 percent of all educational alienation variance. and relationship between students and teachers and occasions didactic were strongest predictor of educational alienation. This results protected of school organization culture, achievement motivation, self-regulation and educational alienation magnitude in students educational performance. Keywords: school organization culture, achievement motivation, self-regulation, educational alienation.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزه پیشرفت ، خود تنظیمی و از خود بیگانگی تحصیلی دانش آموزان | ||||
Persian Abstract: | هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی مدرسه با انگیزه پیشرفت، خود¬تنظیمی و از¬خود¬بیگانگی تحصیلی دانش¬آموزان می¬باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه¬ی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان دختر و پسر دوره متوسطه¬ی مدارس دولتی شهرستان پارس¬آباد در سال تحصیلی 95-1394 است که تعداد آنها 1532 نفر می¬باشد. نمونه آماری 120 نفر دانش¬آموز دختر و پسر در نظر گرفته شده است که از طریق روش نمونه¬گیری تصادفی-خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده¬های مورد نیاز این تحقیق از پرسشنامه های از خود بیگانگی تحصیلی دیلون و گروات، خود تنظیمی بوفارد و همکاران، انگیزه پیشرفت هرمنس و فرهنگ سازمانی مدرسه الساندرو و ساد استفاده گردید. برای تحلیل داده¬ها از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد بین فرهنگ سازمانی مدرسه و مولفه¬¬های آن با انگیزه پیشرفت و خودتنظیمی رابطه مثبت و معنی¬دار است. اما بین فرهنگ سازمانی مدرسه و مولفه¬¬های آن با از-خود¬بیگانگی تحصیلی رابطه معکوس و معنا¬داری وجود دارد. بر¬اساس نتایج تحلیل رگرسیون مولفه¬های فرهنگ مدرسه در کل37 درصد از تغییرات انگیزه پیشرفت را تبیین می¬کند و متغیر روابط دانش¬آموزان و معلمان و فرصت¬های آموزشی قوی¬ترین متغیرها برای پیش¬بینی انگیزه پیشرفت می¬باشد. مولفه¬های فرهنگ مدرسه در کل 35 درصد از تغییرات خود تنظیمی را تببین می¬کند که به ترتیب متغیر فرصت¬های آموزشی و روابط دانش¬آموزان و معلمان قوی ترین متغیرها برای پیش¬بینی خود¬تنظیمی می¬باشد. همچنین مولفه¬های فرهنگ مدرسه در کل 39 درصد از تغییرات از خود بیگانگی تحصیلی را تببین می¬کند و به ترتیب متغیر روابط دانش¬آموزان و معلمان و فرصت¬های آموزشی قوی¬ترین متغیرها برای پیش¬بینی ازخود بیگانگی تحصیلی می¬باشد. این یافته¬ها از اهمیت فرهنگ سازمانی مدرسه، انگیزه پیشرفت، خودتنظیمی و از خود بیگانگی تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان حمایت می¬نمایند. كليد واژه¬ها: فرهنگ سازمانی مدرسه، انگیزه پیشرفت، خود تنظیمی، از خود بیگانگی تحصیلی | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 29 Oct 2018 18:12 | ||||
Last Modified: | 29 Oct 2018 18:12 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1442 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |