The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion on Self-Efficacy and Mental Health of Female-headed households

Mohammadi, Nasim and Sheykholeslami, Ali and Ghamari Kivi, Hossein (2016) The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion on Self-Efficacy and Mental Health of Female-headed households. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی آموزش خود - دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی و سلامت روان زنان سرپرست خانوار)
Nasim Mohammadi.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to investigate The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion on Self-Efficacy and Mental Health of Female-headed households. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of study included all the Female-headed households under coverage of the Imam Khomeini Relief Committee was formed in Rasht city in the second half 2015 year, That among them by using available, 30 female were selected and randomly assigned to the experimental group (15 individuals) and control group (15 individuals). The experimental group had received 8 sessions of Cognitive Self-Compassion Program. Self-Efficacy questionnaire and General Health questionnaire used to data gathering Data were analyzed by multivariable co-variance test. Findings indicated that the research hypothesis of effect of Cognitive Self-Compassion Program on Self-Efficacy and Mental Health of Female-headed households had been proven and Female-headed households of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly high Self-Efficacy and Mental Health. So, we can conclude that Cognitive Self-Compassion Program has a significant effect on Self-Efficacy and Mental Health of Female-headed households.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش خود - دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی و سلامت روان زنان سرپرست خانوار
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی و سلامت ‌روان زنان سرپرست خانوار بود. روش پژوهش به شیوه‌ی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را کلّیه‌ی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) شهر رشت در نیمه دوّم سال 1394 تشکیل ‌می‌دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه برنامه‌ی خود-دلسوزی شناختی را دریافت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه‌ی سلامت روان هندرسون استفاده شد. داده¬ها با روش آماری کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که فرضیه‌های پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش خود-دلسوزی شناختی بر خودکارآمدی و سلامت ‌روان زنان سرپرست خانوار مورد تائید قرار گرفته است و زنان سرپرست خانوار گروه آزمایش نسبت به زنان سرپرست خانوار گروه کنترل در پس‌آزمون، به طور معناداری، خودکارآمدی و سلامت روان بیشتری داشتند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش خود-دلسوزی شناختی در افزایش خودکارآمدی و سلامت روان زنان سرپرست خانوار اثربخش است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 18:12
Last Modified: 29 Oct 2018 18:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1443

Actions (login required)

View Item View Item