The Role of Childhood Abuse, Emotional Regulation and the Identity Styles in Predicting of Risky Behaviour and Rejection Sensitivity in Patients with Borderline Personality Disorder

Gholipour, Naimeh and Mikaeili, Niloofar and Abolghasemi, Abbas (2016) The Role of Childhood Abuse, Emotional Regulation and the Identity Styles in Predicting of Risky Behaviour and Rejection Sensitivity in Patients with Borderline Personality Disorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (نقش سوء¬رفتار دوران کودکی، تنظیم هیجان و سبک¬های هویت در پیش¬بینی رفتار¬های پر¬خطر و حساسیت به طرد در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی)
Naimeh Gholipour.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the role of childhood abuse, emotion regulation, identity styls in predicting of risky behavior and rejection sensitivity in patient with borderline personality disorder. The type of the study was descriptive. The population of the study included all the patients with BPD visiting psychiatric offices and counseling centers and martyrs Persian Gulf Bushehr hospital. Participant selection was done using convenience sampling method. 96 patients with BPD accepted to take part in study. They were assessed by clinical interview. Gathering data tools consist of borderline personality questionnaire (Leichsenring, F; 2011) risky behavior questionnaire (zadehMohammadi, A; 1386) rejection sensitivity questionnaire (Downey & Feldman; 1996) childhood abuse questionnaire (Noorbakhsh, m; 1391) that were completed by participants. The data were analyzed by pearson correlation coefficient and multiple regressions analysis. The results indicate relationship between childhood abuse and emotion regulation and risky behavior and rejection sensitivity in patient with borderline personality disorder. Multiple regressions analysis reveal role of childhood abuse, emotion regulation, identity styls in predicting of risky behavior and rejection sensitivity in patient with borderline personality disorder. This findings suggest that invalidating and unhealthy family environment and biological predispositions may have a developmental role in BPD diagnose and risky behavior and rejection sensitivity in patient with borderline personality disorder.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش سوء¬رفتار دوران کودکی، تنظیم هیجان و سبک¬های هویت در پیش¬بینی رفتار¬های پر¬خطر و حساسیت به طرد در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
Persian Abstract: هدف این مطالعه، تعیین نقش سوء¬¬رفتار دوران کودکی، تنظیم هیجان و سبک¬های هویت در پیش¬¬بینی رفتارهای پر¬خطر و حساسیت به طرد در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری شامل تمام بیماران مراجعه کننده به مراکز مشاوره و مطب های روان پزشکان و هم چنین بیماران سرپایی مراجعه کننده به بخش اعصاب و روان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در سال 1394 بود که با نظر روانپزشک تشخیص اختلال شخصیت مرزی دریافت کرده بودند. نمونه¬ی آماری شامل 96 نفر و به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند.در جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شخصیت مرزی،¬رفتارهای پرخطر،¬حساسیت به طرد،¬کودک آزاری،¬راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه سبک های هویت استفاده شد. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند¬گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر ارتباط بین سوءرفتار دوران کودکی و تنظیم هیجان با رفتار¬های پرخطر و حساسیت به طرد در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود. تحلیل رگرسیون نیز نقش سوءرفتار دوران کودکی، تنظیم هیجان و سبک های هویت را در پیش¬بینی رفتار¬¬های پر¬¬خطر و حساسیت به طرد در افراد دارای اختلال شخصیت مرزی نشان داد. نتایج این پژوهش، پیشنهاد می¬دهد که محیط¬های خانوادگی نا¬سالم و بی¬اعتبار¬ساز و آمادگی¬های زیستی مانند مشکلات تنظیم هیجان، می¬توانند نقش رشد¬ی در ابتلا به اختلال شخصیت مرزی و رفتارهای پرخطر و حساسیت به طرد داشته باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Mikaeili, NiloofarUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 29 Oct 2018 18:17
Last Modified: 29 Oct 2018 18:17
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1452

Actions (login required)

View Item View Item