The effectiveness of life skills training on increasing student’s resilience and assertiveness with susceptibility to addiction

fayazi, Mina and sheikloleslamy, Ali and ghamari kivi, Hossein (2016) The effectiveness of life skills training on increasing student’s resilience and assertiveness with susceptibility to addiction. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر افزایش تاب¬آوری و جرأت¬ورزی دانش-آموزان با آمادگی به اعتیاد)
Mina fayazi.pdf

Download (422kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present research was aimed at examining the effectiveness of life skills training on increasing student’s resilience and assertiveness with susceptibility to addiction. The design of the study was quasi-experimental in which pretest-posttest with control group. The population comprised all female students of second round high schools of Malayer city in the academic year of 1394-95 (2015-16). With attention to existing limitations in sampling procedure, in the first place, one particular school was selected in available type among the second round high schools in Malayer city. Then, among the persons who acquire high scores in Zargar et.al addiction susceptibility questionnaire, 34 were selected and assigned in two groups randomly (17 students as experimental group and 17 students as control group). Subjects of experimental group received 12 sessions training in life skills (and each session duration was 90 minutes) and no intervention conducted on control group. In order to collect data, Koner and Davidson patience questionnaire (2003), Gambril and Richi assertiveness questionnaire (1975) and Zargar et.al addiction susceptibility questionnaire (1385-2006) were used. Data was analyzed by using multivariable covariance statistical test. Findings of the research showed that the effectiveness of life skills training on patience and assertiveness of students with susceptibility to addiction was confirmed and students of experimental group in regard to control group students have more patience and assertiveness, and less susceptibility to addiction significantly. Therefore, we can conclude that life skills training had a significant effect in increasing patience and assertiveness of students with susceptibility to addiction

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر افزایش تاب¬آوری و جرأت¬ورزی دانش-آموزان با آمادگی به اعتیاد
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر تاب¬آوری و جرأت¬ورزی دانش¬آموزان با آمادگی به اعتیاد انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون-پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه¬ی آماری پژوهش را کلّیه¬ی دانش¬آموزان دختر دوره¬ی دوّم متوسطه¬ی شهر ملایر در سال¬تحصیلی 95-1394 تشکیل می¬دادند که با توجه به محدودیت¬های موجود در عمل نمونه¬گیری، ابتدا از میان مدارس دخترانه¬ی دوره¬ی دومّ متوسطه¬ی شهر ملایر، یک مدرسه به¬صورت در دسترس انتخاب شد، سپس پرسشنامه¬ی آمادگی اغتیاد زرگر و همکاران (1385) بر روی کلیه¬ی دانش¬آموزان این مدرسه اجرا گردید و در نهایت از بین کسانی¬که در پرسشنامه¬ی آمادگی اعتیاد زرگر و همکاران نمره¬ی بالایی کسب کرده¬بودند، 34 نفر به¬صورت تصادفی انتخاب¬شده و به¬صورت تصادفی در گروه آزمایش (17نفر) و گروه کنترل (17 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 12 جلسه-ی یک و نیم ساعته برنامه¬ی مهارت¬های زندگی آموزش داده¬شد و گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکرد. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬ی تاب¬آوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه¬ی جرأت¬ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه¬ی آمادگی اعتیاد زرگر و همکاران (1385) استفاده¬شد. داده¬ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که فرضیه¬های پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش مهارت¬های زندگی بر تاب¬آوری و جرأت¬ورزی دانش¬آموزان با آمادگی اعتیاد مورد تأیید قرارگرفته-است (0.01P<) و دانش¬آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش¬آموزان گروه کنترل در پس¬آزمون، به¬طور معنی¬داری تاب¬آوری و جرأت¬ورزی بیشتر و آمادگی به اعتیاد کمتری داشتند. بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت-های زندگی در افزایش تاب¬آوری و جرأت¬ورزی دانش¬آموزان با آمادگی به اعتیاد، تأثیر معنی¬داری دارد
Supervisor:
SupervisorE-mail
sheikloleslamy, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
ghamari kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 18:21
Last Modified: 29 Oct 2018 18:21
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1458

Actions (login required)

View Item View Item