The Effectiveness of Emotional Self-Regulation Training on Increasing Social Skills, Decreasing Behavioral Problems and Perfectionism Among Gifted Students .

Hemati, Roghaye (2018) The Effectiveness of Emotional Self-Regulation Training on Increasing Social Skills, Decreasing Behavioral Problems and Perfectionism Among Gifted Students . Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر افزایش مهارت های اجتماعی، کاهش مشکلات رفتاری و کاهش کمال گرایی دانش آموزان تیزهوش)
Roghaye Hemati.pdf

Download (701kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional self-regulation training on increasing social skills, reducing behavioral problems, and perfectionism in gifted students. The present study is a type of experimental study Which is based on the pretest-posttest test with the control group. The statistical population consisted of high school students in the first year of high school in year 96, and the sample consisted of 30 students who were selected through available sampling and randomly divided into equal groups in both experimental and control groups. Then Social and Social Questions Skills Questionnaire, Achnerbach's Behavioral Problems and Recursion's Perfectionism were completed in both pretest and post-test. The experimental group received 8 sessions of 60 minutes of excitement in the self-regulating training program. In this group, no intervention was received. Data were analyzed using multi-variable covariance analysis. The results showed that the program of emotional self-regulation training has been effective in increasing social skills, reducing behavioral problems and perfectionism among students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر افزایش مهارت های اجتماعی، کاهش مشکلات رفتاری و کاهش کمال گرایی دانش آموزان تیزهوش
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی برافزایش مهارت های اجتماعی، کاهش مشکلات رفتاری و کمال گرایی دانش آموزان تیزهوش انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی است که بر اساس طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دانش آموزان تیزهوش سال اول دبیرستان در سال 96 بودند و نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به نسبت مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس پرسشنامه های مهارت های اجتماعی ایندربیتنز و فوستر، مشکلات رفتاری آخنباخ و رسکولار و کمال گرایی بشارت در پیش آزمون و پس آزمون توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمایش در برنامه آموزش خودتنظیمی هیجان در قالب 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش دریافت کردند در این گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغییره تجزیه و تحلیل شد. و نتایج نشان داد که برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر افزایش مهارت های اجتماعی، کاهش مشکلات رفتاری و کمال گرایی دانش آموزان تیزهوش مؤثر بوده است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sobhi Gharamaleki, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Sep 2018 09:04
Last Modified: 30 Sep 2018 09:04
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/147

Actions (login required)

View Item View Item