The Relation of Thinking Styles and Self-efficacy with Aid-seeking Notion of students

Mirani Sagezi, Hana and Rezaii Sharif, ali and Khalegkhah, masoud (2016) The Relation of Thinking Styles and Self-efficacy with Aid-seeking Notion of students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه¬ی سبک‌های تفکر و باورهای خودکارآمدی با کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دخترمقطع متوسطه ی دوره ی دوم شهرستان سقز)
Hana Mirani Sagezi.pdf

Download (520kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The main aim of this research is to determine the relation of thinking styles and self-efficacy with aid-seeking notion of students. This research is descriptive from correlation and survey type. Its statistical population is included from female high school students of Saghghez town studying in academic year 2015-16, which according to statistics are about 1850 students. From this, 320 students are selected as the sample under study. In order to gather data, questionnaire is used. Analysis results show that correlation between legal ( ), administrative ( ), judicial ( ), conservative ( ) thinking styles and oligarchy thought ( ) with receiving educational aid-seeking is positive and significant. This is while no significant relation between other thinking styles and self-efficacy with receiving academic aid-seeking has been observed. At the same time, correlation between legal ( ), judicial ( ), liberal ( ), conservative , hierarchical , and oligarchy thinking styles ( ) with avoiding educational aid-seeking has been significant, but the direction of this relation is negative. Results showed that legal, administrative, judicial, general, partial, liberal, conservative, hierarchical, royal, oligarchy, anarchist, internal, external thinking styles, and self-efficacy may predict the variable of receiving academic aid-seeking. The ability to explain variance of receiving academic aid-seeking is 30 percent. Also, predicting variables of legal, administrative, judicial, general, partial, liberal, conservative, hierarchical, royal, oligarchy, anarchist, internal, external thinking styles, and self-efficacy have been able to determine the variable variance of avoiding admission of academic aid-seeking equal to 22 percent.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه¬ی سبک‌های تفکر و باورهای خودکارآمدی با کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دخترمقطع متوسطه ی دوره ی دوم شهرستان سقز
Persian Abstract: هدف اصلی از این تحقیق، تعیین رابطه¬ی سبک‌های تفکر و باورهای خودکارآمدی با کمک طلبی تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگی و پیمایش می‌باشد. جامعه¬ي آماري شامل دختران دوره متوسطه شهرستان سقز كه در سال تحصيلي 94-95 مشغول به تحصیل‌اند بوده است؛ که بر اساس آمار در حدود 1850 نفر بوده است. از این تعداد 320 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. همچنین برای گردآوری داده‌ها از پرسشدنامه استفاده شده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد همبستگی بین سبک¬ تفکر قانونی (01/0p<)، اجرایی (01/0p<)، قضائی (01/0p<)، محافظه‌کار (05/0p<) و تفکر اولیگارشی (01/0p<) با پذیرش کمک طلبی تحصیلی مثبت و معنادار وجود دارد. این در حالی بوده است که هیچ‌گونه رابطه¬ معناداری بین دیگر سبک¬های تفکر و خودکار آمدی با پذیرش کمک طلبی تحصیلی مشاهده نشده است. همچنین همبستگی بین سبک‌های تفکر قانونی (05/0p<)، سبک تفکر قضایی (05/0p<)، سبک تفکر آزاداندیشی (01/0p<)، سبک تفکر محافظه‌کاری (01/0p<)، سبک تفکر سلسله مراتبی (01/0p<) و سبک تفکر اولیگارشی (01/0p<) با اجتناب از پذیرش کمک طلبی تحصیلی معنادار بوده است اما جهت این رابطه منفی به دست آمده است. نتایج نشان داد که سبک¬های تفکر قانونی، اجرایی، قضایی، کلی، جزئی، آزاداندیشی، محافظه‌کار، سلسله مراتبی، سلطنتی، اولیگارشی، آنارشیست، درونی، بیرونی و خودکارآمدی متغیر پذیرش کمک طلبی تحصیلی را می‌تواند پیش‌بینی کند. توان تبیین واریانس پذیرش کمک طلبی تحصیلی، به میزان 30 درصد دارا می¬باشند. همچنین متغیر¬های پیش‌بین: (سبک¬های تفکر قانونی، اجرایی، قضایی، کلی، جزئی، آزاداندیشی، محافظه‌کار، سلسله مراتبی، سلطنتی، اولیگارشی، آنارشیست، درونی، بیرونی و خودکارآمدی) توانسته‌اند واریانس متغیر اجتناب از پذیرش کمک طلبی تحصیلی را 22 درصد تعیین کنند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Rezaii Sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Khalegkhah, masoudUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Oct 2018 19:31
Last Modified: 29 Oct 2018 19:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1486

Actions (login required)

View Item View Item