The effect of the dark room (color and light) on the attention and concentration of children with autism

Shariat, Elham and Sobhi Gharamalki, Naser and Basharpour, Sajjad (2018) The effect of the dark room (color and light) on the attention and concentration of children with autism. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثر بخشی اتاق تاریک(رنگ و نور)بر تمرکز و حواس و کاهش اضطراب کودکان اوتیسم)
Elham Shariat.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study is to determine whether the dark room (dye) is focused on the concentration, senses and reduction of autistic child's anxiety. Understanding and recognizing autistic people has found differences in comparison with ordinary children in a range of tasks and areas. These children showed the power of understanding and differentiation in throwing processes, music and auditory stimuli, and visual perception of space and the distinction between new stimuli. Indeed, it has led to the idea that individuals with autism spectrum show a high level of visual differentiation or perceived performance power. Which can be expanded in many areas of understanding. But the ability to perceive damage in autism has been observed for some other areas, such as movement perception. This research is a type of experiment whose main purpose in experimental research is to infer the causal relationship between controlled and controlled phenomena. The population studied is autistic and normal children who have been referred to the Tavast Azar Clinic Of which 30 children were enrolled in this study.16 Autistic children and 14 normal children (Dentropis). Children were screened for visual impairment using ICE. After screening, two children were removed and eventually 14 children with autism Remained in the study. After collecting information, the following surveys were used to interpret the conclusion. In order to understand the research data, the characteristics of emeralds such as average, percentage, and standard deviation were used. Data analysis was performed using inferential quantum covariance (ANCOVA) and covariance one (ANCOVA). In order to expedite the research, SPSS software was used. Keywords: sensory room ،attention،sense ،anxiety

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثر بخشی اتاق تاریک(رنگ و نور)بر تمرکز و حواس و کاهش اضطراب کودکان اوتیسم
Persian Abstract: هدف ازاین پژوهش این است که ایا اتاق تاریک (رنگ ونور)بر تمرکز،حواس وکاهش اضطراب کودک اوتیسم می تواند اثربخش باشد. درک و شناخت افراد باطیف اوتیسم، تفاوت‌هایی را در مقایسه با کودکان عادی در دامنه‌ای از وظایف و حوزه‌ها یافت کرده است. این کودکان قدرت درک و تمایز را در پردازش‌های پرتاب، موسیقی و محرک‌های شنوایی و درک دیداری فضایی و تمایز محرک‌های جدید نشان دادند. در واقع منجر به این نظریه گردید که افراد با طیف اوتیسم تمایز دیداری سطح بالا و یا قدرت عملکرد درکی را نشان می‌دهند. که این می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های درکی گسترش بیابد. اما توانایی آسیب درکی در اوتیسم برای برخی حوزه‌های دیگر نظیر درک حرکت مشاهده‌شده است. این پژوهش از نوع آزمایشی است که هدف اصلی در تحقیق آزمایشی، استنباط رابطه علت و معلولی بین پدیده‌هایی است که مورد کنترل قرار می‌گیرند جامعه موردمطالعه آن شامل کودکان اوتیسم و عادی هستند که در سال 1395-1396 جهت دریافت خدمات تخصصی درمان به کلینیک توان گستر مراجعه کرده‌اند که شامل 30 کودک در این مطالعه وارد شدند.16 کودک اتیسم و 14 کودک عادی(دختروپسر).کودکان برای نقص بینایی رنگ با استفاده از تست ایشی هارا غربالگری شدند.پس از غربالگری 2 کودک خارج شدند و در نهایت 14 کودک اتیسم در مطالعه باقی ماندند. پس ازجمع اوری اطلاعات،جهت تفسیروجهت نتیجه گیری ازروش های اماری زیراستفاده شد. به منظورتوصیف داده های پژوهش ازشاخص های امارتوصیفی مانندمیانگین، درصدفراوانی وانحراف معیاروبه منظورتحلیل داده هاازروش های اماراستنباطی شامل کوواریانس یک و چند متغیره (ANCOVA) استفاده گردید.برای تسریع درانجام پژوهش ازنرم افزارspss استفاده شد. کلیدواژه‌ها: اتاق تاریک ،تمرکز،حواس ،اضطراب
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sobhi Gharamalki, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpour, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 29 Oct 2018 20:10
Last Modified: 29 Oct 2018 20:10
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1496

Actions (login required)

View Item View Item