The relationship between thinking styles, attachment styles and family emotional climate with academic identity of students.

rezazadeh mehrjoo, Maryam and rezaei sharif, Ali and sheykholeslami, Ali (2015) The relationship between thinking styles, attachment styles and family emotional climate with academic identity of students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه‏ی سبک‏های تفکر، سبک‏های دلبستگی و جو عاطفی خانواده با هویت تحصیلی دانش‏آموزان)
Maryam rezazadeh mehrjoo.pdf

Download (475kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present paper aims to investigate the relationship between thinking styles, attachment styles and family emotional climatel with academic identity of students. The research is performed through descriptive – correlation method. The population is composed of all high school girls student of Rasht city during the educational year of 1393 – 94 (2014 – 15) (n = 7520 based on reports of the organization of education). Morgan's table and cluster available sampling method were used to select the sample as 364 individuals. They responded to the Sternberg – Wagner's questionnaire of thinking styles, Collin and Rid's questionnaire of affection styles, Hillburn's questionnaire of family emotional climate and Vazz and Issacson's questionnaire of academic identity. Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis were used to analyze collected data. Results indicated a significant relationship between successful adacemic identity and all thinking styles, except executive and detailed style. Besides, delayed academic identity is also related to hierarchical and preservative thinking styles. A reverse relationship exists between confused identity and hierarchical, detailed, inward, outward and preservative thinking styles. Results also showed a significant, positive relationship between the follower identity and juridical, Eligarchical, general, detailed, outward and preservative styles. There is also a significant relationship between confused, delayed and follower educational identities and mutualism / anxiety attachment style. A significant relationship is also observed between successful identity and father – child emotional status. There is a reverse relationship between father – child and mother – child emotional levels and delayed and confused identities. Results of regression analysis suggest that mutualism / anxiety attachment style, preservative thinking style and mother – child emotional level can explain 0/057, 0/074 and 0/084 of variance in academic identity, respectively.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه‏ی سبک‏های تفکر، سبک‏های دلبستگی و جو عاطفی خانواده با هویت تحصیلی دانش‏آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‏ی سبک‏های تفکر، سبک‏های دلبستگی و جو عاطفی خانواده با هویت تحصیلی دانش‏آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‏ی آماری پژوهش را کلّیه‏ی دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه‏ی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می‏دادند که بنابر گزارش آموزش و پرورش 7520 دانش‏آموز بودند. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 364 نفر برآورد شد که از طریق روش نمونه‏گیری در دسترس خوشه‏ای به عنوان نمونه‏ی آماری انتخاب شده و به پرسشنامه‏های سبک‏های تفکراسترنبرگ- واگنر، سبک‏های دلبستگی کولینز و رید، جو عاطفی خانواده‏ هیل برن و هویت تحصیلی واز و ایزاکسون پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‏به‏گام استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که بین هویت تحصیلی موفق و تمام سبک‏های تفکر به جز سبک اجرایی و جزیی رابطه‏ی معنادار وجود دارد؛ هویت تحصیلی دیررس فقط با سبک‏های سلسله‏مراتبی و محافظه‏کارانه از سبک‏های تفکر ارتباط معنادار دارد. بین هویت تحصیلی سردرگم و سبک‏های تفکر سلسله‏مراتبی، جزیی، درونی، بیرونی و محافظه‏کارانه رابطه‏ی معکوس وجود دارد. هویت تحصیلی دنباله‏رو با سبک‏های قضایی، الیگارشی،کلی، جزیی، بیرونی و محافظه‏کارانه رابطه‏ی معنادار و مستقیم دارد. بین هویت‏های تحصیلی سردرگم، دیررس، دنباله‏رو و سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی رابطه‏ی معنادار وجود دارد. بین هویت تحصیلی موفق و جو عاطفی پدر- فرزندی رابطه‏ی معنادار وجود دارد. بین جو عاطفی پدر- فرزندی و مادر – فرزندی با هویت تحصیلی دیررس و هویت سردرگم رابطه‏ی معکوسی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که حدودا 057/0 از تغییرات هویت تحصیلی توسط سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی و 074/0 از تغییرات هویت تحصیلی توسط سبک تفکر محافظه‏کارانه و 084/0 از تغییرات هویت تحصیلی به موجب جو عاطفی مادر- فرزندی تبیین می‏شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
rezaei sharif, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:12
Last Modified: 30 Oct 2018 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1518

Actions (login required)

View Item View Item