Relationship Between talent management and professional commitment with Job engagement of elementary schools teachers

shahidnik, Mohammad and Zahed Babelan, Adel and khaleghkah, Ali and Moinikia, Mehdi (2015) Relationship Between talent management and professional commitment with Job engagement of elementary schools teachers. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطهِ¬ی بین مدیریت استعداد و تعهد حرفه ای با اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتداییp)
Mohammad shahidnik.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this research scrutiny Relationship Between talent management and professional commitment with Job engagement of elementary schools teachers. Research methodology is descriptive from kind of correlative and population includes 200 People of elementary schools teachers Charoosa area. Sample was selected 131 people based on kerjessy and Morgan’s table by means of classified random sampling method. Data collecting method includes Schaufeli and Salanova (2004) Job engagement questionnaire, Saiady, Mohammadi and Nikpor (2012) talent management questionnaire and Maier and Ellen (1993) professional commitment questionnaire. The validity of these questionnaires was confirmed by two experts and its reliability in this researchby using Cranach's alpha for the Job engagement questionnaire (/84), talent management questionnaire (. /90) and for the professional commitment questionnaire (. /81) is estimated. For the determine the normal distribution of data the Kalmogorov - Smirnov test, data analysis Descriptive statistics Methods Included (Frequency, percentage, mean and standard deviation), Inferential statistics Methods Included (One sample t test, Pearson correlation and multiple regression) was used. Results indicate that the rate of talent management and professional commitment and Job engagement teachers so is significantly higher than average. Results of Pearson correlation indicate that there is relationship between talent management and professional commitment with Job engagement. As well as the Results of regression indicate through three talent management Dimensions, The development of talents has significant anticipant relationship with Job engagement. Too through three professional commitment Dimensions, normative commitment has significant anticipant relationship with Job engagement.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطهِ¬ی بین مدیریت استعداد و تعهد حرفه ای با اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی مدیریت استعداد و تعهد حرفه¬ای با اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعه¬ی آماری شامل200 نفرازمعلمان مدارس ابتدایی بخش چاروسا درسال تحصیلی 93-94 است که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای و براساس جدول کرجسی- مورگان تعداد 131 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه¬ی مدیریت استعداد صیادی ،محمدی ونیک پور (1391) ، پرسشنامه¬ی تعهد حرفه‌ای مایروآلن(1993) و پرسشنامه¬ی اشتیاق شغلی شوفلی و سالوانوا (2004) استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها به تأیید اساتید و صاحب‌نظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه¬ی مدیریت استعداد (90/. ) ، برای پرسشنامه¬ی تعهد حرفه¬ای (81/) و پرسشنامه¬ی اشتیاق شغلی(84/.) به دست آمد. اعتبار پرسشنامه¬ی اشتیاق شغلی توسط (آخربین ،1392) به دوروش آلفای کرونباخ و تنصیف در دامنه ی79/.و94/. بدست آمده-است که بیانگر اعتبار مطلوب این ابزار می¬باشد.پایایی پرسشنامه¬ی مدیریت استعداد با استفاده از روش آزمون وآزمون مجدد86/. توسط صیادی ،محمدی ونیک پور (1391) محاسبه شده است. مدنی ورجایی پور(1387) در پژوهش خود پایایی پرسشنامه¬ی تعهد حرفه¬ای را 83/.گزارش کرده¬اند. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روش‌های آمار استنباطی (آزمونt تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که میزان مدیریت استعداد، تعهدحرفه¬ای و اشتیاق شغلی معلمان از حد متوسط به‌گونه‌ای معنی‌دار بالاتر است و روابط مثبت معناداری بین مدیریت استعداد، تعهد حرفه¬ای و ابعاد آن¬ها با اشتیاق شغلی معلمان وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از سه بعد مدیریت استعداد ، توسعه¬ی استعدادها رابطه¬ی پیش‌بینی کننده¬ی معنی‌داری با اشتیاق شغلی معلمان دارد. همچنین از میان ابعاد تعهد حرفه‌ای ، تعهد هنجاری رابطه¬ی پیش‌بینی کننده¬ی معنی‌داری با اشتیاق شغلی معلمان دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
khaleghkah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moinikia, MehdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:12
Last Modified: 30 Oct 2018 07:12
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1519

Actions (login required)

View Item View Item