The relationship between professional development and organizational learning climate with innovative behavior of elementary schools teachers

Taghavi, Javad and Javad Zahed Babelan, Adel and Ebrahimpour, Habib and Moeini Kia, Mahdi (2015) The relationship between professional development and organizational learning climate with innovative behavior of elementary schools teachers. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه¬ی توسعه¬ی حرفه ای و جو یادگیری سازمانی با رفتار نوآورانه¬ی معلمان مدارس ابتدایی)
Javad Taghavi.pdf

Download (305kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the relationship between professional development and organizational learning environment with innovative behavior is elementary school teachers. The research method is descriptive. Jamh¬Y study included 731 elementary school teachers in the public school district of a city of Ardabil 94-1393Ast which the cluster sampling method and 252 individuals were selected based on Cochran formula. Data were collected from questionnaires professional development of primary teachers Askarian (1391) 0/87 reliability, quality learning environment Hassini and partners with innovative behavior questionnaire reliability coefficient of 0/90 and 0/79 reliability coefficient was used to counter. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts. Kolmogorov-Smirnov test for normality of data distribution and data analysis, descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (one sample t test, Pearson correlation and multiple regression) were used. The results showed that the teachers' professional development, organizational learning atmosphere and innovative behavior of teachers is significantly higher than average Bhgvnhy and positive relationships between professional development and professional development of teachers with innovative behavior. Rabth¬Y positive atmosphere between organizational learning and behavior as well as innovative teachers. Multivariate regression analysis showed that the professional development of a significant predictor for innovative behavior. As well as three dimensions of professional development (IT, motivation and information seeking behavior) with significant predictor of teachers are innovative.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه¬ی توسعه¬ی حرفه ای و جو یادگیری سازمانی با رفتار نوآورانه¬ی معلمان مدارس ابتدایی
Persian Abstract: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین توسعه حرفه ای و جو یادگیری سازمانی با رفتار نوآورانه معلمان مدارس ابتدایی می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه¬ی آماری شامل 731 نفر از معلمان مدارس ابتدایی دولتی ناحیه یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-1393است که از بین آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی چند¬مرحله¬ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 252 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه توسعه حرفه‌ای معلمان ابتدایی عسکریان (1391) با ضریب پایایی 87/0، پرسشنامه کیفیت جو یادگیری هاسین و همکاران با ضریب پایایی 90/0 و پرسشنامه رفتار نوآورانه کانتر با ضریب پایایی 79/0 استفاده شد. روایی پرسشنامه¬ها به تأیید اساتید و صاحب نظران رسید. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد ) و روش‌های آمار استنباطی ( آزمون t تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود ) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان توسعه حرفه¬ای معلمان، جو یادگیری سازمانی و رفتار نوآورانه معلمان از حد متوسط به‌گونه‌ی معنی‌دار بالاتر است و روابط مثبت معناداری بین توسعه حرفه‌ای و ابعاد توسعه حرفه‌ای با رفتار نوآورانه معلمان وجود دارد. همچنین رابطه¬ی مثبت معناداری بین جو یادگیری سازمانی با رفتار نوآورانه معلمان وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که توسعه¬ی حرفه¬ای معلمان و جو یادگیری سازمانی پیش بین معنادار رفتار نوآورانه معلمان است. در واقع ( 34) درصد از واریانس کل متغیر رفتار نوآورانه معلمان از طریق توسعه¬ی حرفه¬ای و جو یادگیری سازمانی قابل پیش بینی است. سهم توسعه¬ی حرفه¬ای در پیش بینی رفتار نوآورانه معنی دار بود و سهم جو یادگیری سازمانی در پیش بینی رفتار نوآورانه معنی دار نیست. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد توسعه حرفه‌ای ( فناوری اطلاعات، انگیزش، تسهیلات، ارزشیابی و رفتار اطلاع‌یابی ) پیش بین معنادار رفتار نوآورانه معلمان است و سهم سه بعد از ابعاد توسعه حرفه‌ای (فناوری اطلاعات، انگیزش و رفتار اطلاع‌یابی) در پیش‌بینی رفتار نوآورانه معلمان معنی دار بود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed Babelan, AdelUNSPECIFIED
Ebrahimpour, HabibUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moeini Kia, MahdiUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:49
Last Modified: 30 Oct 2018 07:49
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1535

Actions (login required)

View Item View Item