Modeling the role of parenting style in alone with mediated social skill and abuse the internet in students

ramezanzadeh- kolory, Maryam and moeinikia, Mahdi and Ghamari- Givi, Hosein (2015) Modeling the role of parenting style in alone with mediated social skill and abuse the internet in students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مدلسازی نقش سبک فرزندپروری بر تنهایی با میانجی مهارت اجتماعی و استفاده پرخطر از اینترنت در دانش¬آموزان)
Maryam ramezanzadeh- kolory.pdf

Download (329kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to Modeling the role of parenting style in alone with mediated social skill and abuse the internet in students. The Research method was descriptive correlational. The Statistical population was the 4303 persons of khalkhal high schools students. Among them selected 300 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling however 271 questionnaires of them were analyzable. Measurment instruments consisted of Loneliness Scal questionnaire (Asher & viler, 1985), Parenting questionnaire (Baumrind, 1971), Pathological Use Scale questionnaire (Devis, 2001) and Social skill questionnaire (Matson & et al, 1983). Data were analyzed using the Descriptive (Frequency- Mean- Standard deviation), SPSS 17 & Structural equation modeling using Lisrel software. Results shown: There was significant and negative causality effect between Permissive parenting style and Loneliness with meditors abuse the enternet. There was not significant causality effect between Permissive parenting style and Loneliness. There was significant and negative causality effect between Permissive parenting style and Loneliness with meditors social skill. There was significant and positive causality effect between Authoritative parenting style and Loneliness with meditors abuse the enternet. There was causality effect between Authoritative parenting style and Loneliness. There was causality effect between Authoritarian parenting style and Loneliness. There was significant and positive causality effect between social skill and Loneliness. The Fitness of this study was good and appropriate.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مدلسازی نقش سبک فرزندپروری بر تنهایی با میانجی مهارت اجتماعی و استفاده پرخطر از اینترنت در دانش¬آموزان
Persian Abstract: هدف مطالعه حاضر مدلسازی نقش سبک¬ فرزندپروری بر تنهایی با میانجی مهارت اجتماعی و استفاده پرخطر از اینترنت در دانش¬آموزان بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کل دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهرستان خلخال با حجم 4303 نفر بود. از بین جامعه آماری تعداد 300 نفر به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب گردید که پرسشنامه برگشتی از تعداد 271 نفر قابل تحلیل بود. ابزار¬¬¬های سنجش شامل پرسشنامه مقیاس احساس تنهایی (LQ) (آشر و ویلر، 1985)، پرسشنامه فرزندپروری (بامریند، 1971)، پرسشنامه مقیاس استفاده مرضی از اینترنت (PUS) (دیویس، 2001) و پرسشنامه مهارت اجتماعی (ماتسون و همکاران، 1983) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد)، نرم افزار Spss 17 و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم¬افزار لیزرل انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که: سبک فرزندپروری سهل¬گیرانه بر تنهایی از طریق استفاده پرخطر از اینترنت اثر علی منفی معنی¬دار داشته¬است. سبک فرزندپروری سهل¬گیرانه بر تنهایی اثر علی معنی¬دار نداشته¬است. سبک فرزندپروری سهل¬گیرانه بر تنهایی از طریق مهارت اجتماعی اثر علی منفی¬معنی¬دار داشته¬است. سبک فرزندپروری مقتدرانه بر تنهایی از طریق استفاده پرخطر از اینترنت اثر علی مثبت معنادار داشته است. سبک فرزندپروری مقتدرانه بر تنهایی اثر علی داشته¬است. سبک فرزندپروری مستبدانه بر تنهایی اثر علی داشته¬است. مهارت اجتماعی بر تنهایی اثر علی مثبت معنی¬دار داشته¬است. برازش پژوهش حاضر خوب و مناسب بوده¬است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
moeinikia, MahdiUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari- Givi, HoseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:50
Last Modified: 30 Oct 2018 07:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1538

Actions (login required)

View Item View Item