The Comparison of academic engagment, emotional creativity and academic self-efficacy in gifted male and female students

Shokri, Mehdi and Zahed Babolan, Adel and Rezaii Sharif, Ali (2015) The Comparison of academic engagment, emotional creativity and academic self-efficacy in gifted male and female students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش¬آموزان تیزهوش دختر و پسر شهر اردبیل)
Mehdi shokri.pdf

Download (350kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study was conducted to compare the academic engagment, emotional creativity and academic self-efficacy in gifted male and female students. This study is a comparative cross-sectional study. The population of this research is the foundation of all gifted students of first, second and third high school in Ardabil in 94-93 school year. That among these 60 gifted students were girls and 60 gifted student boys,finaly 120 cace were selected randomly. For information collected was used from questionnaires Eskavfili (2002), list of creativity Emotional Averill (1999) and academic self-efficacy questionnaire Mac Elroy & Banting (2002). Professors and experts were to verify the validity of the questionnaires, as well as the reliability using Cronbach's alpha coefficient in this study for academic engagment questionnaire(0.92), for emotional creativity questionnaire (0.86) and academic self-efficacy questionnaire (0.77), respectively. For the analysis of data were used descriptive statistical methods (Frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistical methods (Multivariate analysis of variance (MANOVA), and sample t-tests) were used. The results show that the gifted female students excel in academic engagement and components of absorbing and devotion themselves, whereas the gifted male student excel in emotional creativity and components of innovation, readiness and effectiveness - originality, Between the two groups there was no significant difference in the academic self-efficacy. The results showed that the average emotional creativity and academic self-efficacy students as significantly higher.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش¬آموزان تیزهوش دختر و پسر شهر اردبیل
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش¬آموزان تیزهوش دختر و پسر انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مقطعی- مقایسه¬ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان تیزهوش پایه اول، دوم و سوم دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 بود که از میان این افراد تعداد 60 نفر دانش¬آموز تیزهوش دختر و 60 نفر دانش¬آموز تیزهوش پسر، در کل120 نفر، به روش تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع¬آوری اطلاعات از پرسشنامه-های اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002)، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) استفاده شد. روایی پرسشنامه¬ها به تأیید أساتید و صاحب¬نظران رسید، همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (92/0)، برای پرسشنامه خلاقیت هیجانی (86/0) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (77/0)، به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش¬های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و روش¬های آمار استنباطی ( تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، و آزمون¬ t تک نمونه¬ای) استفاده شد. نتایج برتری دانش¬آموزان تیزهوش دختر را در اشتیاق تحصیلی و مولفه¬های جذب و وقف کردن خود، و برتری دانش¬آموزان تیزهوش پسر را در خلاقیت هیجانی و مولفه¬های نوآوری، آمادگی و اثربخشی- اصالت، نشان داد. در خودکارآمدی تحصیلی بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که میزان خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی دانش¬آموزان تیزهوش از حد متوسط به-گونه¬ای معنی¬دار بالاتر است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Zahed babolan, AdelUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Rezaii Sharif, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:51
Last Modified: 30 Oct 2018 07:51
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1539

Actions (login required)

View Item View Item