The effectiveness of skills-based cognitive –behavioral therapy of behavioral problem in adults with attention- deficit/hyperactivity disorder (ADHD)

Fatahi, Zeynab and Sobhi Gharamalaki, Nasser and Abolghasemi, Abbas (2015) The effectiveness of skills-based cognitive –behavioral therapy of behavioral problem in adults with attention- deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی درمان مبتنی بر مهارت شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی)
Zeynab fatahi.pdf

Download (585kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study examined skills-based cognitive –behavioral therapy on decreasing behavioral problems on adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. This study pre - test and post – test design techniques test was administered to the control group. All students University of Mohaghegh Ardabil population in 92 – 93 years were enrolled that the sample selected randomly and convenience sampling and were divided into two groups: experimental (20) and control (20) . Data were collected using the structure clinical interview, self – report Questionnaire of symptoms in adults and Role Questionnaire. The result showed that the pre – test and post – test scores mean between two group experimental and control there is a significant difference. The finding of this study can be concluded that treatment based on cognitive – behavioral skills in behavioral problems adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder have been effective. This means that questionnaire of symptoms in adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی درمان مبتنی بر مهارت شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی
Persian Abstract: پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر مهارت شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی پرداخته است. این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی می باشند که درسال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل40دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (20) و کنترل (20) تقسیم شدند.برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، پرسشنامه خودگزارشی علائم بزرگسالان و نقش اختلال استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه بين ميانگين نمرات پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمايش و كنترل تفاوت معناداري وجود دارد . ازيافته هاي پژوهش فوق مي توان نتيجه گرفت كه درمان مبتنی برمهارت شناختی – رفتاری بر مشکلات رفتاری بزرگسالان مبتلا به نقص توجه /بیش فعالی موثر بوده است، به این صورت که منجر به کاهش مشکلات رفتاری بزرگسالان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی می شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sobhi gharamalaki, NasserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:55
Last Modified: 30 Oct 2018 07:55
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1544

Actions (login required)

View Item View Item