Effectiveness of positive behavioral and interventions supports (PBIS) in decreasing Behavioral and learning problems in students with learning disorder

Sadati Gorji, Seyede Samira and Sobhi Gharamaleki, Nasser and Hajloo, Nader (2015) Effectiveness of positive behavioral and interventions supports (PBIS) in decreasing Behavioral and learning problems in students with learning disorder. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی مداخلات مثبت رفتاری و حمایتی(PBIS) بر کاهش مشکلات رفتاری و یادگیری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری)
Seyede Samira Sadati Gorji.pdf

Download (549kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this research was to examine effectiveness of positive behavioral and interventions support (PBIS) in decreasing behavioral and learning problems in students with learning disorder.This study experimental a pre-test and post- test with control group. The population of this study consist of all girl and boy with learning disabilities primary school of centers of learning disability Ardabil in the 94-93 school year.the 40 students selected convenience and were assigned randomly into experimental and control groups ( 20 for each group) the groups expremental for 10 meeting during the two and a half months,weekly as positive behavioral and interventions supports (PBIS). Data were collected by the Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ)and behavioral Rutter questionnaire problems(teacher form) .The results indicate that behavioral intervention significant decreasing behavioral and learning difficulties in the experimental group compared with the control group in post-test. With respect to the behavioral intervention with an emphasis on communication skill and using a species of cognitive-behavioral techniques decreasing the behavioral and learning difficulties students,therefore essential to be include to enhanse learning, intervention in the curriculum students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی مداخلات مثبت رفتاری و حمایتی(PBIS) بر کاهش مشکلات رفتاری و یادگیری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری
Persian Abstract: این تحقیق بررسی اثربخشی مداخلات مثبت رفتاری و حمایتی( PBIS) بر کاهش مشکلات رفتاری و یادگیری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری می باشد. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری مقطع ابتدایی مرکز ویژه ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 می‌باشد. 40 دانش‌آموز به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل(20 نفر برای هر گروه)گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه طی دو ماه ونیم به‌صورت هفتگی تحت مداخله مداخلات مثبت رفتاری و حمایتی( PBIS)قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلواردو (CLDQ) و پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر (فرم معلم) استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مداخله رفتاری به‌صورت معناداری مشکلات یادگیری و رفتاری گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون کاهش داده است. با توجه به اینکه مداخله رفتاری با تاکید کردن به انواع مهارت های ارتباطی و بهره گیری از انواع تکنیک های شناختی رفتاری موجب کاهش مشکلات یادگیری و رفتاری این دانش‌آموزان می شود؛ بنابراین ضروری است برای افزایش یادگیری، این مداخلات در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sobhi Gharamaleki, NasserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Oct 2018 07:57
Last Modified: 30 Oct 2018 07:57
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1546

Actions (login required)

View Item View Item