Teymur Seyedi Asl, Seyed (2017) Comparison of the Effectiveness of Group Positive Psychotherapy and Cognitive-Behavioral Psychotherapy in the Treatment of Depressed Students. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (مقایسه اثربخشی دو رویکرد روان درمانی گروهی مثبتگرا و شناختی رفتاری در درمان دانش آموزان افسرده)
Seyed Teymur Seyedi Asl.pdf Download (401kB) | Preview |
Abstract
Regarding the high prevalence of depression in high school adolescents and the necessity of choosing the appropriate treatment for this group, the present study aimed to compare the effectiveness of two approaches of group positive psychotherapy and group cognitive-behavioral therapies on moderate and severe depression in high school male students in Tehran -district 6. The present study was experimental with pretest-posttest design with control group. The population consisted of all male students of second period of high school in district 6 of Tehran in the academic year of 2015-2016. Among them, 90 samples were selected using convenience sampling and taking into account the inclusion and exclusion criteria, and randomly assigned to two groups of intervention (8 sessions of group positive psychotherapy or 8 sessions of group cognitive behavioral therapy) and control group. Data were collected by Beck Depression Inventory II (BDI-II), Oxford Happiness Questionnaire (OHQ), and satisfaction with life scale (SWLS) and were analyzed using SPSS22 software and descriptive and inferential statistical methods such as Kruskal-Wallis, one way (ANOVA), Chi-square and Multivariate Covariance Analysis (MANCOVA). The results showed that in the group with moderate depression, there was no difference in the depression scores between the two groups of cognitive behavioral and positive psychotherapy in the post test (P=0.999), but in the severe depression group, the cognitive behavioral therapy group compared to positive psychotherapy group (P=0.018) had a greater reduction in depression score in the post-test. In the variables of life satisfaction and happiness, the positive psychotherapy group had a greater increase compared to the control group and the cognitive-behavioral group. Based on the findings of this study and considering the benefits of positive psychotherapy, this approach can be used in mild to moderate depression. Also, in the case of severe depression, a positive psychotherapy approach can be used, but given the greater effectiveness of cognitive-behavioral therapy, its use is more justifiable.
Item Type: | Thesis (Doctoral) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | مقایسه اثربخشی دو رویکرد روان درمانی گروهی مثبتگرا و شناختی رفتاری در درمان دانش آموزان افسرده | ||||
Persian Abstract: | با توجه به میزان شیوع بالای افسردگی در نوجوانان دبیرستانی و ضرورت انتخاب درمانهای مناسب برای این گروه، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد روان¬درمانی مثبت¬گرای گروهی و درمان شناختی رفتاری گروهی بر روی افسردگی متوسط و شدید در دانش¬آموزان پسر دبیرستانی منطقه شش شهر تهران انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستانهای منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 بودند که از بین آنها با نمونهگیری در دسترس و با لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج، 90 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله (8 جلسه رواندرمانی مثبتگرای گروهی یا 8 جلسه درمان شناختی رفتاری گروهی) و یک گروه کنترل گمارش شدند. دادهها با پرسشنامههای افسردگی بک دو (BDI-II)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) گردآوری شد و با نرم افزار SPSS22 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمونهای کروسکال والیس، تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA)، خی دو و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در گروه دارای افسردگی متوسط، تفاوتی در نمره افسردگی دو گروه شناختی رفتاری و رواندرمانی مثبتگرا در پس آزمون دیده نشد (999/0P=)، اما در گروه افسردگی شدید گروه شناختی رفتاری نسبت به گروه روان درمانی مثبتگرا (018/0P=) کاهش بیشتری در نمره افسردگی در پس آزمون داشت. در متغیرهای رضایت از زندگی و شادکامی نیز گروه مثبتگرا افزایش بیشتری هم نسبت به گروه کنترل و هم نسبت به گروه شناختی رفتاری داشت. براساس یافتههای به دست آمده در پژوهش حاضر و با توجه به مزایای رواندرمانی مثبتگرا، در افسردگی خفیف تا متوسط میتوان از این رویکرد استفاده کرد. همچنین در افسردگی شدید نیز میتوان از رویکرد رواندرمانی مثبتگرا استفاده کرد اما با توجه به اثربخشی بیشتر درمان شناختی رفتاری، استفاده از آن بیشتر قابل توجیه است. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 30 Sep 2018 10:36 | ||||
Last Modified: | 30 Sep 2018 10:36 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/155 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |