Investigation of The relationship between personality traits and communication skills with conflict management styles

Ebrahim Pour Delavar, Hossein Ali and Khalegh Khah, Ali and Zahed Babolan, Adel (2015) Investigation of The relationship between personality traits and communication skills with conflict management styles. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیتی و مهارت¬های ارتباطی با سبک¬های مدیریت تعارض)
Hossein Ali Ebrahim Pour Delavar.pdf

Download (1MB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was to Investigate of The relationship between personality traits and communication skills with conflict management styles of teachers in the city of babol. The study population, all high school teachers in the city of Babylon (1025 persons). Among them, using the sample table Morgan 280 persons were selected for Cluster sampling. The tools for data collection include the questionnaire of Communicative Skills (Barton, 1991), Five Factor Personality Inventory (costa, mc cera, 1992) and Conflict Management Styles (robbins, 2006). To analyze the collected data, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression techniques were used. The results of correlation analysis showed that the five factors of personality, Neuroticism with style avoidance is positively and significantly (r=0.298), Extraversion with all three styles of conflict management is a significant and positive Openness to Experience with avoidance is negative and significant (r=0.483), agreeableness with solution-oriented style is positively and significantly (r=0.163) and with the control style is negative and significant (r=0.214), and also conscientiousness are positive and significant with solution-oriented style (r-0.296) were related. The other hand regression analysis showed that personality traits and communication skills, the ability to predict the style of control (18.5%), solution-oriented style (14.1%) and style Avoidance (34.7%). Also, Friedman test to check that the predominant style control strategy, is the dominant style of conflict management in this population. Keywords: Communication Skills,Conflict Management Styles, Personality Trait, Teachers

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیتی و مهارت¬های ارتباطی با سبک¬های مدیریت تعارض
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی رابطه ویژگی¬های شخصیتی و مهارت¬های ارتباطی با سبک¬های مدیریت تعارض معلمان شهرستان بابل است. روش انجام پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مقطع دبیرستان شهرستان بابل (1025 نفر) می¬باشد. که از بین آن¬ها با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 280 نفر به صورت نمونه¬گیری خوشه¬ای انتخاب شدند. برای اندازه¬گیری متغیرها از پرسشنامه¬های مهارت¬های ارتباطی( بارتون ای. جی، 1990)، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO (کاستا و مک کرا، 1992) و پرسشنامه مدیریت تعارض (استیفن پی، رابینز، 1991) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع¬آوری شده، از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان داد که از بین پنج عامل عمده شخصیت، روان¬نژندی با سبک عدم مقابله به طور مثبت و معنی¬دار (298/0r=)، برون¬گرایی با هر سه سبک مدیریت تعارض به طور مثبت و معنی¬دار، اشتیاق به تجارب تازه با سبک عدم مقابله به طور منفی و معنی¬دار (483/0-r= )، توافق¬پذیری با سبک راه¬حل گرایی به طور مثبت و معنی¬دار (163/0r=) و با سبک کنترل به طور منفی و معنی¬دار (214/0- r=) و هم¬چنین وجدانی بودن با سبک راه¬حل گرایی به طور مثبت و معنی¬دار (296/0r=) در ارتباط بودند. علاوه بر این مهارت¬های ارتباطی به طور منفی و معنی-داری با سبک¬های مدیریت تعارض کنترل (184/0- r=) و عدم مقابله (224/0- r=) در ارتباط بود. از سوی دیگر آزمون رگرسیون نشان داد که ویژگی¬های شخصیتی و مهارت¬های ارتباطی توانایی پیش¬بینی سبک کنترل (18.5%)، سبک راه¬حل گرایی(14.1%) و سبک عدم مقابله(34.7%) را دارند. هم¬چنین نتایج آزمون فریدمن برای بررسی سبک غالب مشخص کرد که راهبرد کنترل، سبک غالب مدیریت تعارض در این جامعه آماری می¬باشد. كليد واژه¬ها: سبک¬های مدیریت تعارض، مهارت¬های ارتباطی، معلمان، ویژگی¬های شخصیتی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Khalegh Khah, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Zahed Babolan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 30 Oct 2018 08:27
Last Modified: 30 Oct 2018 08:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1577

Actions (login required)

View Item View Item