Design and manufacturing air/feul ratio control system in diesel engine

Foroutan Beygbaghloo, Raheb and Najafi, Bahman and Mousazadeh, Hossein (2015) Design and manufacturing air/feul ratio control system in diesel engine. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (طراحی و ساخت سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت در موتورهای دیزلی)
Raheb Foroutan Beygbaghloo.pdf

Download (406kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The risk of environmental pollution and resource constraints of fuel is the main challenges confronting humanity today's. Thus the problem of environmental aggravating protection regulations and energy management, has led to engine designers put on to improve the performance of combustion engines, especially diesel the agenda. One of the major factors in the increased horsepower and reduced emissions is, keep the air-fuel ratio in all operating conditions, especially in positive transient acceleration. In this study, an electronic air-fuel ratio controlling system, is designed. system include electronic control circuit, compressed air balloon, t-jet air injection, solenoid valve, remote sensing sensor. The input signal is an engine speed. When the engine immediately placed under load, engine speed can drop suddenly, in this case the engine speed sensor signals, dropped and the control unit diagnosis fell more than ten single remote, and exports commands opening of the solenoid valve air balloon. In this case The additional air into the engine for the relative lack of cylinder congestion, compensates. An optical sensor for the detection of smoke opacity is used. its output is changed of resistor to kilo-ohm and the size numbers of the smoke opacity used to compare in different modes. Engine tested according to ECE-R49, but due to the constant round of engine, operating parameters such as brake horsepower, torque, and the opacity of smoke measured, just by changing the engine load at 25, 50, 75 and 100% of its ultimate load. In the 25% ultimate load of motor, brake horsepower and torque increased in order 2.72% and 2.89%. while the opacity of smoke has decreased 91%. This time, the 50% full load of engine, brake horsepower and torque increased in order 2.07% and 1.79%. the smoke opacity, 28.76% reducated.In 75% of the ultimate load engine, power and torque increase in order 1.41% and 1.31%. that growth has been less to compared with lighter loads. This situation is also likely to smoke opacity 19.53% decreased. At full load engine, increasing power and torque to compared with the previous situation, improved slightly and is reached in order to 1.63% and 1.45%. In this case, smoke opacity decreased as much as 22%. Keywords: emission, air injection, positive acceleration, performance and electronical cercuit

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: طراحی و ساخت سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت در موتورهای دیزلی
Persian Abstract: خطر آلودگی محیط زیست و محدودیت منابع سوختی از چالش¬های اساسی فراروی بشر امروزه است. از این¬رو دو مساله¬ی تشدید مقررات حفاظت از محیط زیست و مدیریت انرژی، موجب شده است که طراحان موتور، بهبود عملکرد موتورهای احتراقی بویژه دیزلی را در دستور کار قرار دهند. یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش توان موتور و کاهش آلاینده¬های آن، حفظ نسبت هوا به سوخت در تمام شرایط کاری، بویژه در حالت گذرای شتاب مثبت می¬باشد. در این تحقیق یک سیستم الکترونیکی کنترل نسبت هوا به سوخت، طراحی و ساخته شده است که شامل مدار کنترل الکترونیکی، بالون هوای فشرده، تی¬جت تزریق هوا، شیر برقی، سنسور دورسنج است. ورودی این سیستم، سیگنال دور موتور می¬باشد. وقتی موتور بصورت آنی تحت بار قرار می¬گیرد؛ دور موتور بطور ناگهانی افت پیدا می¬کند در این حالت سیگنال¬های ارسالی توسط حسگر دور موتور، کاهش یافته و واحد کنترل با تشخیص کاهش بیش از ده واحد دور، فرمان باز شدن شیر برقی بالون هوا را صادر می¬کند در این حالت هوای اضافی وارد موتور شده و کمبود نسبی پرشدگی سیلندر را جبران می¬کند. از یک حسگر نوری نیز برای تشخیص میزان کدری دود استفاده می¬شود که خروجی آن، تغییر مقاومت به کیلو اهم بوده و اعداد آن برای مقایسه¬ی اندازه¬ی کدریت دود در حالت¬های مختلف بکار گرفته می¬شود. موتور بر اساس استاندارد ECE-R49 مورد تست قرار گرفت ولی به علت ثابت بودن دور آن، پارامترهای عملکردی موتور از جمله توان ترمزی، گشتاور و میزان کدری دود، فقط با تغییر بار موتور در 25، 50، 75 و 100 درصد بار نهایی آن اندازه¬گیری شد. در 25% بار نهایی موتور، توان ترمزی و گشتاور موتور به ترتیب 72/2% و 89/2% افزایش نشان داده در حالی که میزان کدری دود 91% کاهش داشته است. این امر در 50% بار نهایی موتور، موجب افزایش توان به اندازه¬ی 07/2% و افزایش گشتاور به اندازه¬ی 79/1% بوده و کدری دود 76/28% کاهش داشته است. در 75% بار نهایی موتور، افزایش توان و گشتاور به ترتیب 41/1% و 31/1% بوده که در مقایسه با بارهای سبک¬تر، رشد کمتری داشته است. این وضعیت در میزان کدری دود نیز محتمل بوده و 53/19% کاهش نشان داده است. در بار کامل موتور، افزایش توان و گشتاور در مقایسه با وضعیت قبلی، اندکی بهبود پیدا کرده و به ترتیب به 63/1% و 45/1% رسیده است. در این حالت، کدری دود به اندازه¬ی 22% کاهش داشته است. كليد واژه¬ها: آلایندگی، تزریق هوا، شتاب مثبت، عملکرد، مدار الکترونیکی
Supervisor:
SupervisorE-mail
Najafi, BahmanUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Mousazadeh, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Divisions > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Divisions: Subjects > Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Faculty of Agricultural Sciences & Natural Resources > Department of Biosystem
Date Deposited: 04 Nov 2018 15:31
Last Modified: 04 Nov 2018 15:31
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1589

Actions (login required)

View Item View Item