The relationship of hardiness, religious attitude, communication skills and the mental health parents of of mentally retarded children

jahandide, Hadi and khaleghkhah, Ali and moradi, masuod and zahed babelan, Adel (2015) The relationship of hardiness, religious attitude, communication skills and the mental health parents of of mentally retarded children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه سخت رویی، نگرش دینی و مهارت های ارتباطی با سلامت روان والدین کودکان عقب مانده ذهنی)
Hadi jahandide.pdf

Download (915kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to determine the relationship of Hardiness, Religious attitude and Communication skills with Mental Health of Parents of mentally retarded children. The study population consisted of 260 parents of mentally retarded children. Among this population, 155 parents using stratified sampling ratio Morgan Table as samples were selected and the elimination of 137 questionnaires completed the questionnaire (89 mothers and 48 fathers) fully completed was. The Measurement tools included the Gluck Stark Religious attitude Scale, Hardiness Kobasa, monajemi zade Communication skills Scale and Goldberg and Hiller Mental Health Scale (WHO-BREFQoL). Data were analyzed using Pearson's correlation and multiple regression analysis. Results indicate not that the rate of talent Religious attitude and Mental Health and showed that there is a significant negative relationship between hardiness and mental health and And a significant negative correlation between communication skills and mental health was.and Hardiness and communication skills are significant predictor variables and the mental health of parents of mentally retarded children.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه سخت رویی، نگرش دینی و مهارت های ارتباطی با سلامت روان والدین کودکان عقب مانده ذهنی
Persian Abstract: هدف این پژوهش بررسی رابطه سخت¬رویی، نگرش دینی و مهارت¬های ارتباطی با سلامت روان والدین کودکان عقب¬مانده ذهنی در شهرستان شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش 260 نفر والد کودک عقب مانده ذهنی بود. از میان این جامعه، تعداد 155 والد با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه با روش نمونه¬گیری طبقه¬ای نسبتی انتخاب شدند که با حذف پرسشنامه¬های ناتمام137پرسشنامه (89 مادر و 48پدر) به طور کامل تکمیل گردیده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های سخت¬رویی کوباسا ، نگرش دینی گلاک و استارک ، مهارت¬های ارتباطی منجمی زاده و سلامت روان گلدبرگ و هیلر استفاده شد داده¬ها با استفاده از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روش¬های آمار استنباطی (آزمونt تک نمونه¬ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش ورود) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین سخت رویی و سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود دارد. بین نگرش دینی و سلامت روان هیچ رابطه¬ای یافت نشد و بین مهارت¬های ارتباطی و سلامت روان رابطه منفی معناداری به دست آمد. و از میان متغیرها سخت¬رویی و مهارت¬های ارتباطی پیش¬بین معنادار سلامت روان والدین کودکان عقب¬مانده ذهنی هستند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
khaleghkhah, AliUNSPECIFIED
moradi, masuodUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
zahed babelan, AdelUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 04 Nov 2018 15:32
Last Modified: 04 Nov 2018 15:32
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1591

Actions (login required)

View Item View Item