The Relationship among quality of life in school, psychological-social atmosphere of class and compatibility of students

Ebrahimi, Hadi and Sheykholeslami, Ali and Ghamari Kivi, Hossein (2015) The Relationship among quality of life in school, psychological-social atmosphere of class and compatibility of students. Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه¬ی بین کیفیت زندگی در مدرسه و جوّ روانی-اجتماعی کلاس با سازگاری دانش¬آموزان)
Hadi Ebrahimi.pdf

Download (394kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The present study aims the determination of the relationship among quality of life in school, psychological-social atmosphere of class and compatibility of students. The method of the study is descriptive of the kind of correlation. Population of the research included all the male students of first grade of secondary school of Marand city in the school year of 1393-94 that among them 240 persons were selected as a sample using the sample table of Modgan as the cluster random sampling that finally 200 questionnaires were analyzable. For collecting data, Anderson and Bruke’s questionnaire of quality of life in school, my class questionnaire of Freezer, Anderson and Valberg, and compatibility questionnaire of Sinhavsing were used. The data was analyzed by using the tests of Pearson’s Correlation Coefficient and Regression Analysis. Findings showed that there is a negative, meaningful relationship among quality of life in school, its components and compatibility of students and there is a negative, meaningful relationship among psychological-social atmosphere of class, the components of friction, correlation and discipline and compatibility of students, and there is a positive, meaningful relationship between the component of competition and compatibility of students. Also, the results of regression analysis showed that about 37 per cent of the variance of compatibility of students is predictable according to quality of life in school and psychological-social atmosphere of class. And among the components of quality of life in school, positive emotions and social cohesion and among the components of psychological-social components of class, absence of friction, correlation and discipline were the meaningful predictors of compatibility of students. Therefore, it could be concluded that quality of life in school and psychological-social atmosphere of the class are of the important variables related to compatibility of students.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه¬ی بین کیفیت زندگی در مدرسه و جوّ روانی-اجتماعی کلاس با سازگاری دانش¬آموزان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه¬ی بین کیفیت زندگی در مدرسه و جوّ روانی-اجتماعی کلاس با سازگاری دانش¬آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش¬آموزان پسر مقطع اول متوسطه‌ی شهر مرند در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می¬دادند (800 نفر) که از میان آن¬ها با توجه به جدول کرجسی مورگان و با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت 200 پرسشنامه قابل تحلیل بود. به منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک، پرسشنامه‌ی کلاس من فرایزر، و پرسشنامه‌ی¬ سازگاری سينها و سينگ استفاده شد. داده¬ها با استفاده از آزمون¬های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه و مولفه¬های آن و جوّ روانی-اجتماعی کلاس و مولفه های آن بجز مولفه‏ی نبود رقابت با سازگاری دانش¬آموزان ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 37 درصد از واریانس سازگاری دانش¬آموزان بر اساس کیفیت زندگی در مدرسه و جوّ روانی-اجتماعی کلاس قابل پیش¬بینی می¬باشد و از میان مولفه¬های کیفیت زندگی در مدرسه عواطف مثبت و انسجام اجتماعی و از میان مولفه¬های جوّ روانی-اجتماعی کلاس نبود اصطکاک، همبستگی و انضباط پیش¬بین معنادار سازگاری دانش¬آموزان بودند. بنابراین، می¬توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و جوّ روانی-اجتماعی کلاس از متغیرهای مهم و مرتبط با سازگاری دانش¬آموزان می¬باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Ghamari Kivi, HosseinUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 04 Nov 2018 19:24
Last Modified: 04 Nov 2018 19:24
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1622

Actions (login required)

View Item View Item