Effectiveness of Acceptance / Commitment Training on social well-being and social anxiety in students with Specific Learning Disorder

pourabdol, Saeed and Narimani, Mohammad and Basharpoor, Sajjad (2015) Effectiveness of Acceptance / Commitment Training on social well-being and social anxiety in students with Specific Learning Disorder. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (اثربخشی آموز‌ش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص)
Saeed pourabdol.pdf

Download (335kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The purpose of this study was the determine Effectiveness of Acceptance / Commitment Training on social well-being and social anxiety in students with Specific Learning Disorder. The type of this research is was an experimental study with the pre- and post-test one with control group design. statistical population of the study included all of Fifth grade school male students with specific learning disorder(SLD) in Ardabil city in school year of 2014-2015. The study sample were 40 male student with specific learning disorder(SLD) that choosed by multi-stage cluster random sampling and Randomly divided into control and experimental groups (n =20 for each group). The data were collected using Structured Clinical Interview based on DSM-V, Kay-Math Mathematic Test, Revan IQ test, Diagnostic Test of Reading Disorders of Shafei et al, Fallah chaei express written test, Social anxiety scale Social and well-being scale. The results of multivariate of covariance (MANCOVA) showed the Acceptance/Commitment Training has positive effect an improving on the all of components social well-being in students with specific learning disorder(SLD). Also,The results of multivariate of covariance (MANCOVA) showed the Acceptance/Commitment Training has positive effect to decrease on the social anxiety in students with specific learning disorder(SLD). Based on the findings of this study can be considered Because of that Acceptance/Commitment develop to accept of imotions and Performances. Therefore, this can has positive effect an improving in social well-being and decrease in social anxiety in this students. Thus, advertence the effect of acceptance / commitment therapy on variables related to social well-being and social anxiety in students with specific learning disorder is of particular importance.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموز‌ش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
Persian Abstract: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش / تعهد بر بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش به شیوه¬ی آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده¬ها از آزمون ریاضی کی-مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌ اضطراب اجتماعی، پرسشنامه بهزیستی اجتماعی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. نتايج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که این درمان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (001/0P<). بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌توان گفت ازآنجاکه آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد می¬تواند بر ایجاد اعمال و پذیرش هیجانات تأثیر مهمی داشته باشد، این درمان می¬تواند منجر به بهبود بهزیستی اجتماعی و همچنین کاهش اضطراب اجتماعی در این دانش‌آموزان شود. بنابراين با توجه به اثربخشي آموزش پذيرش/تعهد بر متغيرهاي مرتبط با بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان داراي اختلال یادگیری خاص لزوم توجه به این شیوه درمانی از اهميت ویژه‌ای برخوردار است.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 04 Nov 2018 19:27
Last Modified: 04 Nov 2018 19:27
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1626

Actions (login required)

View Item View Item