The relationship between organizational commitment, burnout and job satisfaction with organizational silence in nurses of Ardebil

Mahmoudi, Armaan and Gamari Kivi, Hosein and moradi, masoud and Sheykholeslami, Ali (2015) The relationship between organizational commitment, burnout and job satisfaction with organizational silence in nurses of Ardebil. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (رابطه تعهد سازمانی، فرسودگی و رضایت شغلی با سکوت سازمانی پرستاران اردبیل)
Armaan Mahmoudi.pdf

Download (303kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

This study was designed to examine the association of organizational commitment, burnout and job satisfaction with organizational silence in nurses of Ardebil. A descriptive-correlational design was used and the statistical population comprised all nurses in the city of Ardebil in 1394 year, estimated to be 800 in number. A convenience sample of 160 nurses were recruited for the study, At the end of 120 questionnaires were Analyzable, and administered the Allen and Meyer's organizational commitment Questionnaire and Mzlach's burnout Questionnaire(MBI), Brayfield and Rothe's job satisfaction Questionnaire and Vakola and Bouradas's organizational silence Questionnaire. Data were analyzed using, descriptive statistics, Pearson’s correlation coefficients and regression analysis. Findings showed that there is a negative, meaningful relationship among organizational commitment, its components and job satisfaction with organizational silence in nurses and there is positive, meaningful relationship among burnout, its components and organizational silence in nurses. Also, the results of regression analysis showed that about 52 percent of the variance of organizational silence in nurses is predictable according to organizational commitment, burnout and job satisfaction, and Among the components of organizational commitment, Affective commitment, and Among the components of burnout, Emotional exhaustion, and job satisfaction Significantly predict organizational silence in nurses. So we can conclude that organizational commitment, burnout and job satisfaction are of the important variables related to organizational silence in nurses.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: رابطه تعهد سازمانی، فرسودگی و رضایت شغلی با سکوت سازمانی پرستاران اردبیل
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه¬ی بین تعهد سازمانی، فرسودگی و رضایت شغلی با سکوت سازمانی پرستاران اردبیل انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه‌ی پرستاران شهر اردبیل در سال 1394 تشکیل می¬داد که 800 نفر برآورد شدند، از میان آن¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس 160 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند که در پایان120 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بودند. به منظور جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه‌ی تعهد سازمانی آلن و می¬یر، پرسشنامه‌ی فرسودگی شغلی مزلاچ، پرسشنامه رضایت شغلی بریفیلد و روث و پرسشنامه سکوت سازمانی واکولا و بوراداس استفاده شد. داده¬ها با استفاده از آزمون-های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد که بین تعهد سازمانی و مولفه¬هایش و رضایت شغلی با سکوت سازمانی پرستاران رابطه منفی معنی¬دار وجود دارد. همچنین بین فرسودگی شغلی و مولفه¬هایش با سکوت سازمانی پرستاران رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 52 درصد از واریانس سکوت سازمانی بر اساس تعهد سازمانی، فرسودگی و رضایت شغلی قابل پیش¬بینی می¬باشد و از میان مولفه¬های تعهد سازمانی؛ مولفه تعهد عاطفی، از میان مولفه¬های فرسودگی شغلی؛ مولفه خستگی عاطفی و همچنین رضایت شغلی به طور معناداری سکوت سازمانی پرستاران را پیش¬بینی می¬کنند. پس می¬توان نتیجه گرفت که تعهد سازمانی، فرسودگی و رضایت شغلی از متغیرهای مهم و مرتبط با سکوت سازمانی پرستاران می¬باشند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Gamari Kivi, HoseinUNSPECIFIED
moradi, masoudUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 10 Nov 2018 18:07
Last Modified: 10 Nov 2018 18:07
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1689

Actions (login required)

View Item View Item