Aghaei, Razieh (2017) The Role of Organizational Justice and Job Engagement in Job Collecting Primary Teachers (Ardebil City). Masters thesis, university of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (نقش اشتیاق¬شغلی و عدالت سازمانی در تاب¬آوری شغلی معلمان ابتدایی شهرستان اردبیل)
Razieh Aghaei.pdf Download (616kB) | Preview |
Abstract
The purpose of this research was to investigate the role of occupational enthusiasm and organizational justice in teacher resilienca. The descriptive study was a correlation method and the statistical population included all the elementary teachers of the education and training department of Ardabil city of 2028 students who taught in the year 1395-96. The sampling method was Morgan table using cluster sampling. 320 people will be selected as samples. The data were collected from three questionnaires2c organizational justice questionnaire with reliability of 8725 of the 8825 long-term job seeking and 8825 confidence interval of connerdavidson reliability.for analyzing the research2c descriptive indexes and inferrntial statistics were used for analyzing the questions of 1,2,3 for single-sample test and for multiple analysis.the results of determination of status showed that justice and eagerness have moderate effect on resilience.reression correlation results showed there was a positive and significant relationship between organizational justice(distributive, orocedural, interactive)components with teachers toleration resilience. There was a positive and significant relationship between the components of job enthusiasm (power, attraction, commitment) with teacher's toleration resilience between organizational justice components and there was a significant and significant relationship between the components of organizational justice and job passion with teacher's toleration resilience. Organizational justice and job passion significantly changed the ability to transform variance of resilience.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | نقش اشتیاق¬شغلی و عدالت سازمانی در تاب¬آوری شغلی معلمان ابتدایی شهرستان اردبیل | ||||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش بررسی نقش اشتیاق¬شغلی و عدالت سازمانی در تاب¬آوری شغلی معلمان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه¬آماری شامل همه¬ی معلمان ابتدایی اداره آموزش و پژورش شهرستان اردبیل که 2028 نفر است که در سال1395-96 مشغول به تدریس می باشند، روش نمونه¬گیری با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونه¬گیری خوشه¬ای 320 نفر بعنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده¬ها از سه پرسشنامه، پرسشنامه عدالت سازمانی با پایایی 87% پرسشنامه اشتیاق شغلی پایایی 88% و مقیاس تاب¬آوری کانر-دیویدسون پایایی 89% استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل پژوهش از شاخص¬های توصیفی و آماراستنباطی برای تحلیل سوال¬های 1و2و3 از t تک نمونه¬ای و فرضیه¬های 1،2،3 از رگرسیون چندگانه استفاده شده است.نتایج تعیین وضعیت نشان داد که عدالت و اشتیاق در حد متوسط بر تاب آوری تاثیر¬¬گذار است. نتایج همبستگی رگرسیون نشان داد که بین مولفه¬های عدالت¬سازمانی (توزیعی،رویه¬ای،تعاملی) با تاب¬آوری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، بین اشتیاق¬شغلی با تاب¬آوری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، بین مولفه¬¬های عدالت سازمانی و اشتیاق¬شغلی با تاب¬آوری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت، عدالت¬سازمانی و اشتیاق¬شغلی به گونه معنی¬داری توان تبیین واریانس تاب¬آوری را دارا بودند. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 30 Sep 2018 12:09 | ||||||
Last Modified: | 30 Sep 2018 12:09 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/170 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |