Effectiveness of Sleep Hygiene Education on Sleep Quality, Interpersonal Problems and Health Anxiety in Nurses

Arhami Isaloo, Ziba (2017) Effectiveness of Sleep Hygiene Education on Sleep Quality, Interpersonal Problems and Health Anxiety in Nurses. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img]
Preview
Text (اثربخشی آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب، مشکلات بین فردی و اضطراب سلامتی پرستاران)
Ziba Arhami Isaloo.pdf

Download (747kB) | Preview
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of the present research was to examine the effectiveness of sleep hygiene education on sleep quality, interpersonal problems and health anxiety in nurses. The population of this study includes all female nurses working in Parsabad hospitals, first by simple random sampling, one hospital among two hospitals in that city was selected , and then 36 people of female nurses working in that hospital (18=experimental group, 18= control group) was assigned randomly to experimental and control groups. Tool used in this study was Pittsburgh sleep quality questionnaire, inventory of interpersonal problems 32 (III-32) and health anxiety index.. While study research was pilot study that was performed whit a pre-test and post-test, collected data was analyzed with using a multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that there were significant difference between two groups of experimental and control (P<0/05). This means after sleep hygiene education, sleep quality (subjective sleep quality, sleep latency, sleep duration, habitual sleep deficiency, sleep disturbances, and daytime dysfunction), interpersonal problems (Peoples, openness, consideration of others, aggression, support for others and participation with others) and health anxiety increased in group of experimental. Therefore it can be concluded that the sleep quality education can be used to improve the quality of sleep and decrease interpersonal problems and health anxiety of nurses.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: اثربخشی آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب، مشکلات بین فردی و اضطراب سلامتی پرستاران
Persian Abstract: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب، مشکلات بین¬فردی و اضطراب سلامتی پرستاران بود. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه¬ی پرستاران زن شاغل در بیمارستان¬های پارس¬آباد بود، که ابتدا با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین دو بیمارستان¬ آن شهرستان یک بیمارستان و سپس از بین پرستاران زن شاغل در آن بیمارستان 36 نفر (18=گروه آزمایش، 18=گروه کنترل) به عنوان نمونه به صورت تصادفی در گروه¬های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاد در پژوهش حاضر پرسش¬نامه¬ی کیفیت خواب پیتزبورگ، پرسش¬¬نامه مشکلات بین¬فردی¬ 32 (III_32) و پرسش¬نامه اضطراب سلامتی بود. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه¬ی آزمایشی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه کنترل بود، داده¬های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی¬داری وجود دارد (05/0>P). بدین معنا که در گروه آزمایش بعد از آموزش بهداشت خواب، کیفیت خواب (کیفیت ذهنی خواب، تاخیر در به خواب رفتن، طول مدت خواب، خواب مفید، اختلالات خواب و اختلال عملکرد روزانه)، مشکلات بین فردی (مردم¬آمیزی، گشودگی، در نظر گرفتن دیگران، پرخاشگری، حمایت از دیگران و مشارکت با دیگران) و اضطراب سلامتی بهبود یافته است. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که از آموزش بهداشت خواب می¬توان برای ارتقاء کیفیت خواب و کاهش مشکلات بین فردی و اضطراب سلامتی پرستاران استفاده کرد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Narimani, MohammadUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Basharpoor, SajjadUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 30 Sep 2018 11:50
Last Modified: 30 Sep 2018 11:50
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/171

Actions (login required)

View Item View Item