Designing and testing a model of precedent of social anxiety disorder

MohammadiMasiri, Farhad and Hajloo, Nader and Abolghasemi, Abbas (2016) Designing and testing a model of precedent of social anxiety disorder. Doctoral thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
FarhadMohammadiMasiri.pdf

Download (70kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Anxiety disorders are among the most common disorders in youth and adolescene"social anxiety" is one the most important of these disorders. The aim of this study was to designing and testing a model of precedent of social anxiety disorder. Confirmatory factor analysis(CFA) and structural equation modeling(SEM) through SPSS-20 and Amos-18 software packages were used for data analysis. Mediator effects and determine its significance was used Baron and Kenny and Sobel method. The population of this study included all male and female high school students of Shahrekord. Multistage cluster sampling was used to select 1000 student(500 male and 500 female) from the first grade of high schools in Shahrekord. Social anxiety scale, Family function scale, Inhibition and behavioral activation scale, Emotional regulation scale, Evaluation of personal beliefs and Social skills scale were used to measure the variables. The results showed that the proposed model is a good fit(RMSEA= 0/014). The family functioning, behavioral inhibition system, difficulty in emotion regulation, social skills, cognitive dysfunctional beliefs and shyness were good predictor for social anxiety disorder. In addition, the difficulty in emotion regulation, social skills, , cognitive dysfunctional beliefs and shynes in the relationship between behavioral and inhibition system and family functioning and symptoms of SAD are mediators.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Persian Title: طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای اختلال اضطراب اجتماعی
Persian Abstract: یکی از انواع شایع و فراگیر اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) است. مطالعات متعدد نشان داده¬اند که کارکرد خانواده، یکی از پیش¬ سازه های مهم در شکل¬ گیری اختلال اضطراب اجتماعی است. همچنین، مشخص شده است که نقایص و کمبودهای فرد در مهارت¬ های تنظیم هیجان و مهارت های اجتماعی، یکی از عوامل ضروری در ایجاد و تداوم SAD است. علاوه بر این، تحقیقات گذشته، سایر عوامل مرتبط با SAD ، نظیر سیستم های بازداری و فعال سازی رفتاری، باورهای ناکارآمد شناختی و کمرویی را شناسایی کرده ¬اند. هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از پیشایندهای اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و 18-Amos انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پایه اول دبیرستان های شهر شهرکرد در سال تحصیلی 94-1393 بودند که 1000 نفر (500 دختر و 500 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از مقیاس اضطراب اجتماعی(SPIN)، مقیاس سنجش خانواده (FAD)، مقیاس بازداری و فعال سازی رفتاری(BAS/BIS)، مقیاس تنظیم هیجان، مقیاس ارزیابی باورهای شخصی و مقیاس مهارت های اجتماعی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسبی دارد (014/0RMSEA=). بنابراین کارکرد خانواده، سیستم بازداری رفتاری، دشواری در تنظیم هیجان ، مهارت های اجتماعی، باورهای ناکارآمد شناختی و کمرویی پیش¬بین¬های خوبی برای اختلال اضطراب اجتماعی هستند. علاوه بر این، دشواری در تنظیم هیجان ، مهارت های اجتماعی، باورهای ناکارآمد شناختی و کمرویی در رابطه بین سیستم بازداری و فعال سازی رفتاری و کارکرد خانواده و نشانه¬ هایSAD میانجی می¬ شوند.
Supervisor:
SupervisorE-mail
Hajloo, NaderUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 10 Nov 2018 20:38
Last Modified: 10 Nov 2018 20:38
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1742

Actions (login required)

View Item View Item