The role of parenting styles and identity styles to forming early maladaptive schimas adolescents

mizban, Rana and sobhi, Naser and Abolghasemi, Abbas (2015) The role of parenting styles and identity styles to forming early maladaptive schimas adolescents. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text
Rana mizban.pdf

Download (38kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

Statistical sample of this research includes 200 girl students in city of meshkinshahre state highschools and thire parents which celected via random cluster sampling methods. Data collection was don using Early Maladaptive Schimas (EMSs), Bamrind Parenting Styles questionnaire and Berzonesky Identity Styles Inventory (ISI-6G) questionnaire. The results analyzed based on pearson coefficient and multivariable regression syneronously data analysis show that there is a meaningful relationship and suitable prediction between parenting style and also identity style in predicting early maladaptive schima.the results state that there is a positive and meaningful relationship between permissive and authoritarian parenting styles.the results also indicate that there is a negative also meaningful correlation between authoritative parenting styles and early maladaptive schimas.dealing whit identity styles the results show that this a positive and meaningful relationship between normative and diffuse-avoident identity styles with early maladaptive schimas. It is mentionming that thire is a positive and meaningful relationship between information identity styles and commitment identity styles. In the fiel of prediction of preliminary incompatibility by child training methods variable the results indicate that 75% of disability variance are effective in decision making process made by child training metods.considering Beta value despotic method (Beta=3/074) nondespotic metod (Beta=3/045)and casting metod (Beta=-1/273) were determined as greatest power and most essential variables in prediction of adolescents preliminary incompatibility.in predictioning of incompatibility made by identity metods variables the results indicate that 45% of preliminary incompatibility were determind by identity metods variable. Regarding Beta value, misleading identity (Beta = 4/160), normal identity (Beta=3/112) informative identity (Beta=-3/021) and commitment (Betaz=-2/30) were considered as the most affective variables to predict adolescents preliminary incompatibility.

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: نقش سبک‌های فرزند پروری و سبک‌های هویت در شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار اولیه نوجوانان
Persian Abstract: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های هویت در شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار اولیه نوجوانان شکل گرفته است. نمونه آماری ‌این پژوهش شامل 200 دانش‌آموز دختراز دبیرستان‌های دولتی شهرستان مشکین‌شهر به همراه پدرانشان که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند می‌باشد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ی 75 سؤالی طرحواره‌های ناسازگار اولیه ‌یانگ، پرسشنامه‌ی سبک فرزندپروری بامریند و پرسشنامه‌ی‌ سبک‌هویت برزونسکی استفاده شده است. داده‌های بدست آمده با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به روش ورود همزمان تحلیل شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که شیوه‌های فرزندپروری و سبک‌های هویتی از رابطه و پیش‌بینی مناسبی برای تمام حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه برخوردارند. نتایج پژوهش بیانگر‌این است که بین سبک سهل‌گیرانه و استبدادی با تمام حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک فرزندپروری قاطع با تمام حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه همبستگی منفی معناداری وجود دارد. در مورد سبک‌های هویت نتایج نشان داد که بین سبک‌هویت هنجاری و سردرگم با تمام حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک‌هویت اطلاعاتی وسبک‌هویتی تعهد رابطه‌ی منفی معناداری وجود دارد.
Supervisor:
SupervisorE-mail
sobhi, NaserUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Abolghasemi, AbbasUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology
Date Deposited: 10 Nov 2018 20:46
Last Modified: 12 Dec 2018 11:08
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1761

Actions (login required)

View Item View Item