Beyranvand, Zahra (2017) The Effectiveness Of Teaching Positive Thinking Skills On Learning Excitement And Adaptation Of Second Grade Primary School Students In Khorramabad City. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر هیجان یادگیری و سازگاری دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد)
Zahra Beyranvand.pdf Download (789kB) | Preview |
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching positive thinking skills on learning excitement and adaptation of second grade primary school students in Khorramabad city. This research was carried out using a semi-experimental design with pre-test-post-test design with control group.The statistical population of this study included all second grade female students, Khorramabad first grade high school students in the academic year 2016-2017.The method of sampling in this study was multi-stage cluster random sampling. From among the education districts of Khorramabad city, a district is randomly selected and selected from the selected district of a school and selected from the school, two classes are Randomized sampling was used. Finally, in a randomized way, a class was considered as the experimental group (30) and the other was considered as the control group (30 people).The instrument used in this study was the Askan Exercise Exercise Questionnaire (Packeran et al., 2002) and the Suina and Singh High School Student Adjustment Questionnaire (1993).At first, both groups were tested pre-test. Then, the experimental subjects underwent experimental (positive thinking) 8 sessions for 10 sessions, but the control group did not receive any intervention. Then, from both groups The test was carried out.In order to analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate and one-variable covariance analysis were used.The results of this study showed that teaching positive thinking skills affects learning excitement and adaptability of the second grade primary school girl students in Khorramabad city (P <0.001). According to the results, teaching positive thinking skills to increase the learning excitement and adaptation in female students is recommended.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر هیجان یادگیری و سازگاری دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد | ||||
Persian Abstract: | هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت¬های مثبت¬اندیشی بر هیجان یادگیری و سازگاری دانش-آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم¬آباد بود. این پژوهش به روش نیمه¬آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم¬آباد در سال تحصیلی 96-1395بود. روش نمونه¬گیری در پژوهش حاضر بهصورت نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند¬مرحله¬ای بود بدین صورت که از میان نواحی آموزش¬و ¬پرورش شهر خرم¬آباد به¬صورت تصادفی یک ناحیه انتخاب و از ناحیه¬ انتخاب شده یک مدرسه و از مدرسه انتخاب شده، دو کلاس به¬صورت تصادفی انتخاب گردیدند و در مرحله آخر به شیوه تصادفی یک کلاس به¬عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و کلاس دیگر، به¬عنوان گروه گواه (30 نفر) در نظر گرفته شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2002) و پرسشنامه سازگاری دانش¬آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993) بود. ابتدا از هر دو گروه پیش¬آزمون به¬عمل آمد سپس آزمودنی¬های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه¬ یک¬و نیم ساعته تحت اجرای متغیر آزمایشی (مهارت¬های مثبت¬اندیشی) قرار گرفتند اما گروه گواه، هیچ مداخله¬ای دریافت نکردند سپس از هر دو گروه پس¬آزمون به¬عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از شاخص¬های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و از آزمون تحلیل کوواریانس چند¬متغیری و تک¬متغیری استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت¬های مثبت¬اندیشی بر هیجان یادگیری و سازگاری دانش¬آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول شهر خرم آباد تأثیر دارد (001/0>P). با توجه به نتایج حاصله، آموزش مهارت¬های مثبت¬اندیشی برای افزایش هیجان مثبت یادگیری و سازگاری در دانش¬آموزان دختر توصیه می¬شود. | ||||
Supervisor: |
|
||||
Advisor: |
|
||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||
Date Deposited: | 30 Sep 2018 14:18 | ||||
Last Modified: | 30 Sep 2018 14:18 | ||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/179 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |