Dehghani, Zahra (2017) The Effectiveness of Aerobic Exercise Movement Training in Improving Attention and Working Memory in Children with ADHD. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.
|
Text (اثر بخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود نقص توجه و حافظه کاری در کودکان مبتلا به ADHD)
Zahra Dehghani.pdf Download (913kB) | Preview |
Abstract
The aimof the current research was to effectiveness of aerobic exercise movement training on improving attention and working memory in children with ADHD. The mehod of this research from the experimental design. The population in this study were all children 4, 5 and 6 years of Ardebil in 1396- 1397, that with possible estimate were 600. Statistical sample of this research was 30 people, which were made available and were subjected to two experimental (15) and control groups (15). The data analysed by using multivariate analysis of covariance several variables (Mancova). The finding of the Mancova showed that there is significant difference and work memory. The differences between the scores of the two groups expresses this point that aerobic exercise movement training on improving attention and working memory has affected in children with ADHD. Finally, can conclud that it can be used as an alternative or complementary treatment for children with ADHD.
Item Type: | Thesis (Masters) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persian Title: | اثر بخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود نقص توجه و حافظه کاری در کودکان مبتلا به ADHD | ||||||
Persian Abstract: | هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود نقص توجه و حافظه کاری در کودکان مبتلا به ADHD بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دختر مبتلا به ADHD شهر اردبیل بودند (با برآورد احتمالی 400 نفر با توجه به شیوع کلی ADHD ). بعد از تکمیل پرسشنامه فهرست مرضی کودک گدو و اسپرافکین و مصاحبه بالینی، از بین آن هایی که تشخیص ADHD در مورد آنها داده شد، 30 نفر به طور در دسترس انتخاب شدند. و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از فهرست نشانه مرضی کودک (CSI-4) در مرحله شناسایی کودکان مبتلا، و خرده مقیاس حافظه ارقام و حساب مقیاس هوشی وکسلر کودکان، فرم تجدید نظر شده به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. و آموزش حرکات ورزش ایروبیک، در مورد گروه آزمایش به مدت 4 هفته و هر جلسه نیم ساعت اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج پژوهش آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل، در حیطه نقص توجه و حافظه کاری، تفاوت معنی داری وجود دارد (P= 0/01 ) و تفاوت بین نمرات دو گروه، بیان کننده این مطلب است که آموزش حرکات ایروبیک در بهبود نقص و حافظه کاری در کودکان مبتلا به ADHD تاثیر داشته است. در نهایت می توان چنین نتیجه گرفت که از ورزش درمانی به عنوان نوعی درمان جایگزین یا مکمل برای کودکان مبتلا به اختلال ADHD می توان استفاده نمود. | ||||||
Supervisor: |
|
||||||
Advisor: |
|
||||||
Subjects: | Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Divisions: | Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Psychology |
||||||
Date Deposited: | 30 Sep 2018 14:33 | ||||||
Last Modified: | 30 Sep 2018 14:33 | ||||||
URI: | http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/181 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |