The Effects Of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training On Happiness and Self-Efficacy Of Mothers With Intellectually Disable children

Tizpar Niri, Parisa and Sheykholeslami, Ali and Ghamari Givi, Hossein and Moradi, Masood (2015) The Effects Of Mindfulness-Based Stress Reduction Program Training On Happiness and Self-Efficacy Of Mothers With Intellectually Disable children. Masters thesis, University of Mohaghegh Ardabili.

[img] Text (تاثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر شادکامی و باورهای‌‌خودکارآمدی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی)
Parisa Tizpar Niri.pdf

Download (853kB)
Official URL: http://www.uma.ac.ir

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effect of mindfulness -based stress reduction training to happiness and self-efficacy were mothers of children Kmtvanzhny . Methods of testing with pre - test half with a control group . All mothers of children Kmtvanzhny statistical population covered by the Welfare Organization in 94-1393 Ardabil formed due to sampling limitations as a center initially selected And then the center of the mothers of children with 30 women randomly selected and then randomly assigned to the experimental group (n = 15 ) and control group (n = 15 ) were replaced. In the experimental group , mindfulness -based stress reduction program were trained for 8 sessions . Data were collected by questionnaire Oxford Happiness Questionnaire was self- Scherrer . Data were analyzed by analysis of covariance . Results show that research hypotheses about the effect of mindfulness -based stress reduction training to happiness and self-efficacy has been confirmed Kmtvanzhny mothers of children and mothers in the experimental group than the control group mothers had significantly higher happiness and self-efficacy . So we can conclude that mindfulness -based stress reduction training program to increase happiness and self-efficacy, mothers of children with significant impact Kmtvanzhny .

Item Type: Thesis (Masters)
Persian Title: تاثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر شادکامی و باورهای‌‌خودکارآمدی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی
Persian Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر شادکامی و باورهای ‌‌خودکارآمدی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‏ی آماری پژوهش را کلیه‏ی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر اردبیل در سال 94-1393 تشکیل می‌دادند که ابتدا از میان این مراکز یک مرکز به صورت در دسترس انتخاب شده و سپس از میان مادران کودکان این مرکز با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 30 مادر انتخاب شده و در نهایت به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‏ی شادکامی آکسفورد و پرسشنامه‏ی خودکارآمدی شرر استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماري کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد بین میانگین نمرات مادران گروه آزمایش و مادران گروه کنترل در پس¬آزمون تفاوت معنادار وجود دارد، و فرضیه‌های پژوهش مبنی بر تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر شادکامی و باورهای خودکارآمدی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی مورد تأیید قرار گرفته‏اند. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که آموزش برنامه‏ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در افزایش شادکامی و خودکارآمدی مادران دارای کودک کم‌توان‌‌ذهنی تأثیر معناداري دارد
Supervisor:
SupervisorE-mail
Sheykholeslami, AliUNSPECIFIED
Ghamari Givi, HosseinUNSPECIFIED
Advisor:
AdvisorE-mail
Moradi, MasoodUNSPECIFIED
Subjects: Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Divisions: Subjects > Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Faculty of Educational Sciences and Psychology > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 16 Nov 2018 09:29
Last Modified: 16 Nov 2018 09:29
URI: http://repository.uma.ac.ir/id/eprint/1825

Actions (login required)

View Item View Item